Au-pair

I FOA Herning har vi siden 2008 fulgt debatten om au pair fra mange forskellige vinkler, og nedenfor kan du se nogle af de mest spændende artikler og links vi har skrevet eller fundet siden. På www.foa.dk er der nu en rigtig god 'AU PAIR' side, som hele tiden følger den aktuelle og politiske udvikling. Læs den her. Nederst finder du to mere analyserende artikler, skrevet af FOA Herning - stadig lige aktuelle.

Tre kvinder taler sammen 15. november 2011: Vigtig ny rådgivningstjeneste for au pair i Danmark. Den er lavet som et samarbejde mellem Kirkernes Ingegrations Tjeneste og FOA. Se deres hjemmeside her.
FOA-Herning: kvinde vasker op, mens hun kigger bagud på dreng 3.11.11: regeringen vil stoppe de såkaldte Olde-au pairs. Læs artikel fra Ugebrevet A4 her.
FOA Herning, au pair, Sektorformand Gina Liisborg Au pair-faggruppe. De omkring 2.700 au-pairer, der årligt kommer til Danmark, får nu deres egen faggruppe i Kost- og Servicesektoren. 'De har jo ikke overenskomst, men vi er glade for, at nogle af dem er interesseret i at være medlem af FOA,' siger sektorformand Gina Liisborg.
foa-herning, au pair, ung kvinde Ny film om Au Pair i Danmark, læs om den her. og se trailer. FOA har støttet ny dokumentarfilm om tre au-pair-pigers dagligdag. Filmen bliver vist i aften på DR2 kl. 21.30 (15. nov. 2011)
Ældre mand sidder med ung kvinde foran computer Maj 2011: Integrationsminister Søren Pind udvidede au pair-ordningen uden politisk debat til at omfatte ældre. Få overholder ideen omkultur-udveksling, men ønsker en billig hushjælp udenfor rammerne af normale løn- og arbejdsforhold. Læs mere her.
En kvinde interviewer anden kvinde .. og så fandt jeg dette link: om 'Filippinske au pairs virkelighed' (03.01.09) af Filomenita Mongaya Høgsholm, som arbejder med køn og etnisk ligestilling. Denne side giver et mere nyanceret billede af hvem de filippinske kvinder, som kommer til Danmark, er.
Tegning af ældre der modtager en au pair

September 2010: Regeringen vil bruge au pair systemet i ældreplejen. Unge kvinder fra Fillippinerne og Østeuropa skal passe ældre for kost og logi og 25 kr i timen i mindsteløn. Læs Ugebrevet A4s artikel her.

FOA-Herning: kvinde vasker op, mens hun kigger bagud på dreng

Ugebrevet A4: "AU Pairer vil gøre alt for at blive", 5. juli 2010 og læs Læs Ugebrevet A4s artikel, 28.06.10: Velstillede får hushjælp til 51 kroner i timen og deres leder Ugebrevet A4s leder, 28.06.10: Pinlig stuepige-tankegang

revnet mur

'Kvinder udgør en potentiel talent-bank i den nuværende krise': Den kvindelige talentbank, om kvinder og filippinske kvinders 6. plads i ligeberettigelse og dermed foran danske kvinder  af journalist Birgitte Rasmussen, dec. 2008