Åbent brev til borgere og brugere af velfærden

Åbent brev til borgere og brugere af velfærden.

Fagforeningerne i Forhandlingsfællesskabet, Kommuner, Regioner og Stat

De offentlige arbejdsgivere har ikke villet levere på afgørende punkter i overenskomstforhandlingerne. Arbejdsgiverne har udelukkende tilbudt forringelser af de nuværende aftaler. Det vil vi ikke acceptere. Derfor er forhandlingerne om fornyelsen af overenskomsterne brudt sammen.

Krisen er slut, og vi er nu i et økonomisk opsving. Den udvikling har vi skabt sammen, og de offentligt an-satte skal have del i opsvinget med en mærkbar fremgang i reallønnen. Vi har allerede ved de seneste 3 overenskomstforhandlinger accepteret kriseoverenskomster. Fordi vi tager ansvar. Nu er det arbejdsgivernes tur til at tage ansvar. Det er et fælles ansvar at styrke og videreudvikle velfærden, også med høje-re realløn. Vi kræver fremskridt - ikke forringelser af overenskomsterne.

Samtidig oplever vi, at det kun er fagforeningerne, der kæmper for at bevare og fastholde den danske model. Arbejdsgiverne og Regeringen gør, hvad de kan for at ødelægge den.

Vi deler ikke arbejdsgivernes synspunkt om, at løn- og arbejdsvilkår kun er en udgift. Gode løn- og ansættelsesvilkår er en investering i velfærden. Vi tror på, at fællesskab og sammenhold giver resultater. Vi står i OK18 skulder ved skulder. Det stærke sammenhold på tværs af faggrupper er en investering i den fælles styrke og i fremtidige resultater.

Arbejdsgivernes manglende vilje til forhandling og aftale betyder, at vi nu må sende strejkevarsel på mange arbejdspladser. Det vil desværre påvirke mange borgere, børn, forældre, pårørende, ældre, patienter m.fl. Men vi kan simpelthen ikke acceptere arbejdsgivernes ageren og retorik. Vi tror på danskernes forståelse for vores kampskridt og håber på, at arbejdsgiverne kommer til fornuft - snarest. Vi mener vores daglige arbejdsindsats er mere værd end de løn- og arbejdsvilkår, vi er blevet stillet i udsigt.

Fagforeningerne i Forhandlingsfællesskabet
Kommuner, Regioner og Stat