De gode historier

Hjælp at hente ved konkurs

FOA Frederikshavn har omkostningsfrit lånt mange medlemmer penge i forbindelse med de mange konkurser på fritvalgs området!

Af: Jens Nielsen, jenn@foa.dk

Når en virksomhed går konkurs, oplever mange medlemmer at de står med håret i postkassen. Derfor var det ikke nogen svær beslutning for FOA Frederikshavn, at tilbyde de mange medlemmer, der blev ramt af konkurser på fritvalgs området før sommerferien, et lån uden omkostninger. Lånene betød, at medlemmerne stadig kunne holde ferie som planlagt, og få dækket de faste udgifter.

Det er, som et medlem udtrykte det ”skønt med en fagforening der forstår, hvor sårbart det kan være økonomisk, når den løn man har arbejdet for udebliver”.

Et andet medlem fortalte ”det er pinligt, at stå nede i banken og tigge for om lån, som om man har brugt pengene på sjov og ballade".

Som afdelingsformand er jeg selvfølgelig glad for at kunne hjælpe medlemmerne, og der har intet problem været med at få lånene betalt tilbage fra medlemmerne, efterhånden som LG sagerne er blevet afgjort.

Jeg ser dog med stor bekymring på konkurserne. De økonomiske krav, der har været til leverandørerne på frit valgs området, har været alt for slappe, og her må kommunens politikere stramme væsentligt op.

Når vi i FOA Frederikshavn siger, at det er "medlemmernes FOA" - ja så er det rart også at kunne vise det, helt håndgribeligt, og støtte de medlemmer der rammes af konkurs. Det er her det faglige fællesskabet virkelig viser sin styrke.