Penge på en snor

Løntilskudsjob

I Frederikshavn kommune er der lavet en særlig aftale imellem Jobcentret, Frederikshavn kommune og de faglige organisationer vedrørende ansættelse af ledige i job med løntilskud

Af: René Johansen

I foråret 2016 blev aftalen vedrørende ansættelse i job med løntilskud revideret.

Aftalen indeholder to dokumenter. Dels selve aftale teksten, der kort beskriver formålet med aftalen, samt de væsentligste spilleregler. Derudover indeholder aftalen et såkaldt FAQ dokument, der går i dybden med svar på "ofte stillede spørgsmål" og problematikker.

Se aftalen (pdf)
Se FAQ om løntilskudsjob (pdf)

Formålet med aftalen er at beskrive en lang række spilleregler, der skal sikre en anstændig, fair og ordentlig behandling af de mange ledige, der ansættes med løntilskud ved de kommunale arbejdspladser. Samtidig er det vigtigt at sikre, at allerede ansatte inddrages i beslutningsprocessen forud for ansættelse af en eller flere personer med løntilskud på arbejdspladsen. I den forbindelse spiller tillidsrepræsentanten en meget stor og vigtig rolle, da det er tillidsrepræsentanten, der i det lokale MED udvalg er med til at træffe beslutning om antallet af ansættelser med løntilskud - og forud for enhver ansættelse, skal tillidsrepræsentanten også inddrages i den konkrete ansættelse.

En vigtig ting at slå fast er, at løntilskudsredskabet ikke må medføre fortrængning af ordinært ansat arbejdskraft. En person med løntilskud, må således ikke erstatte en fyret kollega - en person med løntilskud må til gengæld gerne hjælpe dig og dine kollegaer med at udføre ordinære arbejdsopgaver, hvis det er det i lokal aftaler.

Aftalen indeholder bl.a. følgende elementer:

• Virksomhedspraktik og løntilskudsansættelser aftales med udgangspunkt i den enkeltes behov for opkvalificering.
  • Ingen kan sendes i praktik eller løntilskud, på et arbejdssted, hvor de tidligere har været ordinært ansat.
  • Alle virksomhedspraktikker og løntilskudsansættelser skal godkendes af en tillidsrepræsentant, fællestillidsrepræsentant eller den forhandlingsberettigede faglige organisation.
  • Forud for ansættelse med løntilskud, skal der foreligge en klar stillingsbeskrivelse.
  • Relevant tillidsrepræsentant skal inddrages i alle ansættelser.
  • Der kan ikke ansættes en person med løntilskud i 3 måneder efter eventuel afskedigelse på arbejdspladsen (fra fratrædelsestidspunktet).
  • Personer ansat med løntilskud, er garanteret at komme til samtale, hvis der opstår en ledig stilling på arbejdsstedet.
  • Alle løntilskudsansættelser sker på baggrund af en ansættelsessamtale, ligesom der hver 3. måned afholdes opfølgningssamtaler.

Fra afdelingens side gør vi nu en stor indsats for at klæde alle tillidsrepræsentanter på til arbejdet med spillereglerne. Men vi er også i den situation, at langt fra alle arbejdssteder er dækket ind af en tillidsrepræsentant.

Vi har derfor brug for din hjælp…
Står I og skal have ansat en person med løntilskud på din arbejdsplads, og er du i tvivl om, hvorvidt ansættelsen er godkendt af en tillidsrepræsentant eller af FOA afdelingen, opfordres du til at være opmærksom. Kontakt din FOA tillidsrepræsentant, og spørg om ansættelsen er godkendt. Har du ikke en tillidsrepræsentant, kan du altid kontakte afdelingen på telefon 46971170 eller mail frederikshavn@foa.dk. Spørg efter sektorformand René Johansen, der er arbejdsmarkedspolitisk ansvarlig.

Senest redigeret den 22.10.2020 af René Johansen