Hvad gør jeg, hvis jeg får et job?

Tillykke med dit nye job! Her er et par ting, du skal være opmærksom på i overgangen fra at være ledig og på dagpenge til at være i job.

Afmeld dig på Jobnet

Du skal afmelde dig som ledig på jobnet.dk fra den dato, du starter i arbejde. Du kan sagtens registrere første arbejdsdag frem i tiden. Det er vigtigt, du ikke afmelder dig allerede den dag, du skriver under på ansættelseskontrakten, for så mister du retten til dagpenge med det samme. I a-kassen får vi automatisk besked om, hvornår du ikke længere skal have ydelser fra os. Husk at indsende dit sidste dagpengekort, selvom du har haft første arbejdsdag. Glemmer du det, mister du dagpenge fra sidste dagpengebetaling til første arbejdsdag.

Gå til jobnet.dk

Bliv fritaget fra at søge job

Som udgangspunkt skal du være jobsøgende helt frem til, at du starter i job. Men når der er mindre end 6 uger til, at du skal starte i dit nye job, kan du blive omfattet af det, der kaldes ”mindre intensiv indsats”, hvor du fritages fra jobsøgning samt deltagelse i samtaler og aktivering. Du skal selv give jobcenteret besked om dit nye job og evt. indsende noget dokumentation for ansættelsen, og så vurderer de, om du kan blive godkendt til fritagelse.

Særligt for dig, der har fået deltidsjob

Har du fået deltidsarbejde, hvor du ønsker supplerende dagpenge ved siden af, så skal du ikke afmelde dig jobnet. Du skal heller ikke afmelde dig jobcenteret, hvis du starter i virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud, for så skal du stadig stå fuldt ud til rådighed og være aktivt jobsøgende.

Hvis du er usikker på noget i forbindelse med dit nye job, kan du få hjælp i din lokale FOA-fagforening. Fx kan du få et tjek af dit ansættelsesbevis.

Råd og regler, når du er i job

Få de vigtigste informationer om løn, arbejdstid, ferie, sygdom og seniorrettigheder, når du er i job.