FOA afslutter strejke mod nedlagt DK-pleje Aps

FOAs strejke mod det skandaleramte plejefirma DK-Pleje Aps slutter 1. februar, da virksomheden ikke længere er aktiv. Blokaden opretholdes dog mod virksomhedens CVR-nummer, skulle der komme fornyet aktivitet. Det betyder stadig, at FOA-medlemmer ikke kan arbejde for virksomheden.

Både arbejdsforhold og virksomhedens forretningsmodel er blevet stærkt kritiseret. Historierne handlede blandt andet om borgere efterladt i egen afføring, en sygeplejerske uden autorisation og dybt kritisable arbejdsforhold for ansatte.

I september sidste år indledte FOA konflikt mod den private virksomhed, der på det tidspunkt opererede i en række kommuner i hovedstadsområdet. Nu er virksomheden ude af samtlige kommuner, og har ikke fået nye kunder. Derfor indstiller FOA sin strejke.

”Vi indledte konflikten, fordi virksomheden nægtede sine ansatte anstændig løn og arbejdsforhold. Hver gang, vi troede, vi havde hørt det hele, dukkede nye skandaløse historier frem af de beskidte gemmer,” siger Dennis Kristensen.

”Når vi nu afslutter strejken, er det, fordi vi ikke kan se aktivitet i virksomheden. Hvis det mod forventning skulle komme igen, så vil konflikten stadig være i effekt, da vi opretholder den mod virksomhedens CVR-nummer.”

DK-Pleje forsøgte at indgå en handel med Kristelig Fagbevægelse, som Gentofte Kommune underkendte, da virksomhedsaftalen lå under det gældende overenskomstniveau.

Virksomheden blev smidt ud af Brøndby og Lyngby-Taarbæk. To andre kommuner valgte at sende opgaverne, som virksomheden varetog, i udbud, mens DK-Pleje Aps selv trak sig fra Gentofte Kommune. Det skete efter, at kommunen gav virksomheden en bøde 675.000 kroner i form af dagbøder for ikke at levere dokumentation for lønforholdene.

”Hvis vi kan lære noget af den her sag, så er det, at kommunerne skal passe meget på med, hvem de overlader pleje af svage og ældre. Hvis de nu talte sammen, kunne de undgå mange af de her useriøse plejevirksomheder,” siger Dennis Kristensen.