Stort ja fra FOA til nye overenskomster

FOA har sagt stort ja til de nye private overenskomster, hvor der blev afgivet 86,8 procent ja-stemmer og 13,2 procent nej-stemmer.

Stemmeprocenten blev 45,6 procent, og det er rekord for privatansatte i FOA.

Både det entydige ja til den nye overenskomst og det rekordstore antal stemmer glæder forbundsformand Dennis Kristensen.

”Det er rigtig godt, at medlemmerne engagerer sig mere i overenskomsterne. Det giver ekstra styrke for os, der forhandler – både i forhold til resultatet, men også fremover, når vi skal stille kravene til næste gang,” mener Dennis Kristensen.

Han peger på, at resultatet fra den private del af overenskomsterne i år nu bør smitte af på de kommende offentlige overenskomstforhandlinger, der afsluttes om mindre end et år.

”Der er flere penge til rådighed denne gang. Og det vil der også være sidst på året, når de offentlige forhandlinger går i gang. De lavest lønnede får i de nye private overenskomster årlige lønforhøjelser på 2,50 kroner i timen. Det resultat bør vi matche godt og vel i det offentlige,” mener Dennis Kristensen.

Problemet for FOAs medlemsgrupper har været, at det offentlige arbejdsmarked normalt tilgodeser de højest lønnede ved at aftale næsten alle lønforhøjelser i procenter frem for i kroner og ører.

”Det går ud over de lavest lønnede. Derfor er vores klare ambition denne gang at få tilgodeset de brede basisgrupper hos det offentlige, så vi matcher den private del. En social- og sundhedshjælper skal naturligvis ikke have mindre, fordi hun er offentlige ansat eller fordi lønsystemerne er forskellige,” siger Dennis Kristensen.

I alt 3589 FOA-medlemmer havde mulighed for at deltage i afstemningen.