FOA vinder principiel sag om ytringsfrihed i Højesteret

FOA har i dag vundet en principiel sejr om ytringsfriheden i Højesteret.

Det var inden for ytringsfrihedens grænser, da en sygemeldt pædagogmedhjælper i 2012 påpegede stærk kritisabel adfærd hos en leder i en børnehave – og først gik til sin fagforening og dernæst til kommunen med anklagerne.

Ordvalget i henvendelsen til kommunen var meget skarpt. Bl.a. blev det påpeget, at lederen tvang børn til at spise. At lederen var voldelig over for en forælder. Og at lederen havde et alkoholproblem. Pædagogmedhjælperen konkluderede yderst bramfrit, at ”det ligner Gestapo-metoder.”

Disse udtalelser affødte en injuriesag fra den pågældende leder.

Men Højesteret har nu frikendt FOAs medlem for injurier. Højesteret har tilkendegivet, at udtalelserne er fremsat i god tro og til berettiget varetagelse af børnenes tarv, og derfor er straffri efter straffeloven paragraf 269, stk 1. Det pågældende FOA-medlem var først blevet frikendt i byretten, senere idømt dagbøder i landsretten – men nu altså frikendt endeligt i Højesteret.

”Der er en vigtig og principiel afgørelse, som vi er glade for i FOA. Det er ikke fordi, at vi skal slå os op på at anvende bramfri udtalelser. Men det er en afgørende forudsætning for en velfungerende offentlig sektor, at ansatte har muligheden for at sige fra – og at henvendelser til tilsynsmyndigheder behandles konkret og forsvarligt,” siger forbundsformand Dennis Kristensen.

Han peger på, at mange offentligt ansatte holder sig tilbage med kritik af deres arbejdsplads og ledelse.

”Forhåbentlig kan dommen i dag være medvirkende til, at flere åbner munden, når det offentlige svigter. Det trænger vi voldsomt til,” siger Dennis Kristensen.