DK-Pleje A/S bil
”Dansk Sygeplejeråd bakker op om jeres varslede konflikt,” siger Grete Christensen, formand for landet cirka 75.000 sygeplejersker.
Foto: Jørgen True

Dansk Sygeplejeråd støtter konflikten mod DK-Pleje A/S

Formanden for Dansk Sygeplejeråd kalder det ”dybt bekymrende”, at de naturlige fagområder undergraves. På vegne af 75.000 sygeplejersker kommer Grete Christensen med sin uforbeholdne støtte til FOAs konflikt mod DK-Pleje A/S.

Formanden for Dansk Sygeplejeråd giver nu sin uforbeholdne støtte til FOAs konflikt mod den private plejevirksomhed DK-Pleje A/S, der er smidt ud af tre kommuner for sager om plejesvigt og brug af uautoriseret sundhedspersonale.

”Vi finder, at det er uacceptabelt, at en virksomhed som DK-Pleje A/S, der virker på det danske arbejdsmarked, ikke vil indgå overenskomst med FOA inden for forbundets naturlige fagområde,” skriver Grete Christensen i støtteerklæringen fra Dansk Sygeplejeråd.

”Den Danske Model, hvor parterne drøfter og indgår aftaler om medarbejdernes løn- og ansættelsesvilkår, undergraves, hvis virksomhederne/arbejdsgiverne ikke anerkender organisationernes naturlige fagområder. Det er dybt bekymrende,” fortsætter hun.

Konflikt på vej
1. september rammes den private virksomhed DK-Pleje A/S af konflikt og sympatikonflikt.  3F, HK, og Dansk Metal indleder samtidig sympatikonflikt mod virksomheden.

I FOA modtages støtteerklæringen fra landets 75.000 sygeplejersker med åbne arme af FOAs forbundsformand, Dennis Kristensen:

”I disse år ser vi et angreb på vores overenskomstområde fra private virksomheder, der vinder udbud om offentlige ydelser ved at dumpe lønnen og gå på kompromis med fagligheden. Det er ingen være tjent med. Derfor er jeg meget glad for den store opbakning.”

Mangelfuld kontrol
Grete Christensen påpeger i sin støtteerklæring, at sagen om DK-Pleje A/S udstiller en uholdbar situation, hvor kommunalbestyrelser træffer beslutninger om privat leverandør, men efterfølgende ikke har kontrol med den faglige kvalitet og de ansattes vilkår.

I kommunernes udbudsmateriale skal det derfor sikres, at der følges op af kontrol, der sikrer løn- og ansættelsesvilkår for de medarbejdere, der skal udføre præcis de samme opgaver, som kommunerne selv har udført, mener Grete Christensen:

”Det må endvidere være et krav, at udbudsmaterialet stiller krav til arbejdsmiljøet. Endelig må det via systematisk krav og kontrol sikres, at den faglige kvalitet lever op til gældende standarder, så borgerne ikke udsættes for unødige fejl og lidelser og så de ansatte kan leve op til områdets faglige krav.”

”Dansk Sygeplejeråd bakker op om jeres varslede konflikt,” afslutter Grete Christensen.