Gode pointer i nytårstale - men handlingen mangler

Statsministeren tog i sin nytårstale fat på vigtige og rigtige pointer, mener FOA.

Forbundsformand Dennis Kristensen glæder sig over statsministerens nye pointer blandt andet om offentligt ansatte, men han hæfter sig ved, at nytårstalen ikke viste en vej til handling.

"Jeg er glad for, at statsministeren også tager fat på det helt grundlæggende problem i udviklingen i Danmark - nemlig at eliten boltrer sig, mens almindelige danskere er i stadig stærkere risiko for at blive koblet af den økonomiske, politiske og kulturelle elites jubelmarch mod endnu bedre vilkår for dem selv," siger Dennis Kristensen.

Skal det ikke kun blive ved de pæne ord, så er det efter FOAs mening helt nødvendigt, at Folketinget selvkritisk kigger sine egne reformer igennem. Reformer, som har betydet, at flere og flere er skubbet ud over arbejdsmarkedets kant, og at flere og flere vil få svært ved at klare en hastigt stigende pensionsalder.

"Jeg er også godt tilfreds med, at statsministeren annoncerer en ny epoke for de offentligt ansattes mulighed for at bruge deres faglighed ansigt til ansigt med borgerne fremfor at måtte begrave snuden i computere for at registrere og dokumentere. Den epoke medvirker FOA meget gerne i. Og så er jeg glad for, at statsministeren lægger stor vægt på, at det hverken skal koste ansatte i psykiatrien eller politibetjente livet at varetage vigtige opgaver på vores alle sammens vegne.

Dennis Kristensen hæfter siger også ved, at nytårstalen var blottet for bud på, hvordan vi sikrer de nødvendige flere hænder i den skattebetalte velfærd og service.

"Det nytter ikke, at statsministeren blot lader som om, at vi kan få det dobbelte for det halve. Sådan fungerer vores privatøkonomi ikke, og sådan fungerer den offentlige økonomi ikke. Det ville have klædt statsministeren at have sendt signalet om, at skatteindtægter er den afgørende forudsætning for velfærd og service," mener Dennis Kristensen.