Nej til snyd og bedrag: Konflikt mod DK-pleje starter 1. september

DK-Pleje bliver per 1. september 2016 mødt med strejke og blokade. Virksomheden har nægtet at gå i dialog med FOA om en overenskomst, og forsøger nu at underbyde almindeligt gældende løn- og ansættelsesvilkår på det private marked for hjemmehjælp.

Det sker ved en virksomhedsaftale, der ser ud til at være et fremskridt for medarbejderne, men kun fordi løn- og ansættelsesvilkår i forvejen var grotesk ringe, fastslår FOAs forbundsformand, Dennis Kristensen:

”Enhver, der forsvarer DK-Pleje, må stå til regnskab for det næste svage menneske, der efterlades i sit eget skidt. Det er sket i to kommuner. Virksomheden er smidt ud af en tredje for at bruge en uautoriseret sygeplejerske. Det er bevist, hvordan de systematisk snyder de ældre for deres pleje. Nu forsøger de sig så at undgå konflikten ved hjælp af en underlødig virksomhedsaftale.”

Både når det handler om løn og øvrige ansættelsesvilkår, er der væsentlige forskelle mellem DK-Plejes virksomhedsaftale med Kristelig Fagforening og Dansk Industris fritvalgs-overenskomst, som er den dominerende overenskomst på det private ældre-område.

En sammenligning viser, at personaleomkostningerne er 7,9 pct. lavere i DK-Plejes virksomhedsaftale, når man anvender det normale gennemsnit for anciennitet, tillæg og vagter, der findes i den kommunale hjemmepleje, som virksomheden varetager.

I spørgsmålet om løn har DK-Plejes virksomhedsaftale et alvorligt problem ved ikke at anvende anciennitet og i forhold til medarbejdere, der arbejder på skæve tider.

Medarbejdere, der har arbejdet mere end to år hos DK-Pleje, har et meget klart lønefterslæb i forhold til Dansk Industris fritvalgs-overenskomst. Dette uanset om man arbejder som dag-, aften- eller nattevagt. En social- og sundhedshjælper, der har været i faget i to år, får 1.369 kroner mindre i løn per måned. En nattevagt med samme anciennitet mister 5.177 kroner hver måned.

DK-Pleje ansatte omfattes ikke af funktionærlignende vilkår fra ansættelsens start, men optjener først denne ret efter et år – med mindre det bliver aftalt fra begyndelsen. Det giver stor usikkerhed i ansættelsen, at man i det første år af sin ansættelse kan afskediges, med et varsel på mellem 0 dage og 7 dage alt afhængig af, hvor mange måneder man har været ansat.

Med Kristelig Fagforenings aftale i hånden vil DK-pleje derfor fortsat underbetale de ansatte og påføre øvrige private plejefirmaer unfair konkurrence.

3F, HK, Dansk Metal har varslet sympatikonflikt fra 1. september. Nu har Dansk Sygeplejeråd fulgt op med deres uforbeholdne støtte til den varslede konflikt:

”Den Danske Model, hvor parterne drøfter, og indgår aftaler om medarbejdernes løn- og ansættelsesvilkår undergraves, hvis virksomhederne/arbejdsgiverne ikke anerkender organisationernes naturlige fagområder. Det er dybt bekymrende,” skriver formand Grete Christensen for Dansk Sygeplejeråd i støtteerklæringen.