Pressemeddelelse

Børn svigtes når sociale normeringer er for ringe

Der følger ikke nok ekstra-normeringer med til børnehaver og vuggestuer, som har mange børn fra ressourcesvage hjem. Det kan måles på børnene helt op i folkeskolens indskoling, viser ny undersøgelse, som Bureau 2000 har foretaget for FOA.

54 procent af alle børn med svag hjemmebaggrund og 59 procent af etniske minoritetsbørn er samlet i en fjerdedel af de danske daginstitutioner. Men den høje koncentration af børn med svag hjemmebaggrund har kun udløst i gennemsnit 5 procent bedre normeringer. Og det er ikke nok, hvis daginstitutionerne skal hjælpe børnene med at bryde den negative sociale arv, mener FOA.

 

”Daginstitutionerne i Danmark har en enestående mulighed for at være med til at bryde den negative sociale arv, fordi hovedparten af danske børn går i daginstitutioner. Men i mange år er det gået den forkerte vej. Hvis vi skal ændre det, er det afgørende, at der er ekstra og kvalificeret personale i de daginstitutioner, der skal løfte en særlig opgave. Ellers understøttes børn med svag hjemmebaggrund ikke tilstrækkelig i deres udvikling og læring,” siger Joan Lindskov, der er næstformand i FOAs pædagogiske sektor.

 

Det er dog ikke kun børn med svag hjemmebaggrund, der svigtes, når de sociale normeringer ikke er tilstrækkelige. Det har også betydning for børn med stærk hjemmebaggrund, som går i daginstitution med mange børn med svag hjemmebaggrund.

 

Børn med stærk hjemmebaggrund klarer sig fx dårligere i de nationale test i dansk og matematik i 2. og 3. klasse, hvis de har gået i en daginstitution med mange børn med svag hjemmebaggrund end andre børn gør. Det viser undersøgelsen fra Bureau 2000.

 

”De ekstra 5 procents bemanding er ikke nok til at hjælpe de børn, der har særlige behov. Og det går så ud over børnene med en stærk hjemmebaggrund, der ellers har alle forudsætninger for at klare sig godt. Hermed svigtes også disse børn,” siger Joan Lindskov.

 

Hun peger på, at forskningen viser, at det gør en forskel, at der er tilstrækkelig med ressourcer i dagtilbuddene.

 

”Der skal være flere ansatte, og de skal være uddannede. Gode dagtilbud øger børns trivsel og læring. Og når næsten alle børn går i dagtilbud, er det et oplagt sted at sætte ind, hvis vi vil sikre alle børn lige muligheder. Som regeringen påpeger i regeringsgrundlaget, så grundlægges mange færdigheder og kompetencer jo netop i de tidlige år,” siger Joan Lindskov.