Så var det tæt på at ske igen

Lørdag aften blev en social- og sundhedsassistent forsøgt kvalt af en beboer på Bostedet Visborggaard ved Hadsund. Den ansatte blev dog reddet fra kvælning af tililende kolleger, hvoraf den ene blev udsat for vold under frigørelsen.

”Heldigvis fik dette overfald ikke en tragisk udgang, selvom det var tæt på. Overfaldet blev udført af en beboer, som tidligere har været truende overfor de ansatte. Det viser endnu engang, at vi har helt fundamentale problemer med sikkerheden for de ansatte i både socialpsykiatrien og behandlingspsykiatrien,” siger Dennis Kristensen.

Bostedet Visborgaard er et bosted for voksne sindslidende, som hører under Specialsektoren tilhørende Region Nordjylland.

”Nu må det her stoppe. Vi kan ikke leve med det store antal trusler og overfald på ansatte i psykiatrien. Et bosted en den psykisk syges egen bolig, men man bør ikke kunne bo på et bosted, hvis man udgør en reel fare for de ansatte. Så hører man i stedet til på de psykiatriske behandlingsafdelinger eller i retspsykiatrien.”

FOA Mariager satte allerede for en måned siden, overfor bostedets ledelse, spørgsmålstegn ved netop denne beboers risikofyldte adfærd.

FOA har igen og igen foreslået Folketinget at udarbejde en national handlingsplan mod vold for ansatte, der arbejder med mennesker.

”Vi har brug for tilstrækkeligt med ressourcer, så ansatte ikke arbejder alene, og vi har brug for, at farlige beboere anbringes under mere betryggende forhold. Regeringen har lovet et udspil i august. Jeg forventer, at vi ikke blot bliver præsenteret for nye undersøgelser og ekspertgrupper, men derimod for løsninger, der kan gøre det sikkert for både de ansatte og de øvrige beboere på bostederne. Vi kan simpelthen ikke vente længere,” siger Dennis Kristensen.