Konflikt med det private plejefirma DK-Pleje

DK-Pleje A/S leverer privat hjemmepleje til Gentofte, Gladsaxe og Herlev. Det skandaleramte firma dumper gældende løn- og ansættelsesvilkår. FOA går i dag i konflikt for at sikre ordnede forhold for de ansatte.

I dag starter FOAs varslede konflikt mod det skandaleramte plejefirma, som en stribe kommuner allerede har smidt på porten efter grove sager om plejesvigt og bl.a. brug af en uautoriseret sygeplejerske.

DK-Pleje A/S opererer stadig med privat hjemmepleje i Gentofte, Gladsaxe og Herlev.

”Vi vil ikke acceptere, at den private del af hjemmeplejen overlades til banditter i fine biler, der tjener penge ved at fuske med velfærden og plukke de ansatte,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA.

FOA har længe forsøgt at komme i dialog med DK-Pleje A/S om en overenskomst. Det har ledelsen gentagne gange afvist. Derefter har FOA fulgt de almindeligt gældende regler for faglige konflikter på det danske arbejdsmarked.

Det er første gang, at der iværksættes konflikt mod en privat virksomhed på plejeområdet.

”Velfærdssamfundet bygger i høj grad på gode aftaler mellem arbejdsgivere og lønmodtagere. Men siden det private marked for hjemmepleje blev sluppet fri i 2013, har vi set flere og flere useriøse virksomheder, der entrerer på det private marked for hjemmepleje i håbet om at lave et hurtigt overskud,” siger Dennis Kristensen.

”De dumper løn- og vilkår og giver i dette tilfælde heller ikke den pleje, kommunerne betaler dem for at udføre. Det rigtigt farlige er, at de mange ordentlige virksomheder risikerer at blive udkonkurreret af useriøse velfærds-gangstere som DK-Pleje,” siger Dennis Kristensen.

3F, HK og Dansk Metal starter samtidig sympatikonflikt. Også Dansk Sygeplejeråd, Ergoterapeutforeningen og Danske Fysioterapeuter støtter konflikten. FOA har også varslet sympatikonflikt mod kommunerne.