Dom i omstridt fedme-sag: Svært at bevise diskrimination

”Kampen mod diskrimination skal vindes.” Sådan siger Dennis Kristensen, FOA. Retten i Kolding har i dag afsagt dom i den såkaldte fedme-sag. Retten fandt ikke, at Karsten Kaltoft på opsigelsestidspunktet led af en sygdom, der medførte et handicap i forskelsbehandlingslovens forstand. FOA overvejer nu at anke sagen.

Retten i Kolding har i dag afsagt dom i sagen om den tidligere dagplejer Karsten Kaltoft. FOA har ført sagen om uretmæssig afskedigelse på vegne af Karsten Kaltoft.

I sidste ende fandt retten ikke, at Karsten Kaltoft på opsigelsestidspunktet led af en sygdom, der medførte et handicap i forskelsbehandlingslovens forstand.

”På trods af udfaldet i dag, så står vi med en kamp mod diskrimination af overvægtige, der skal vindes. Flere og flere danskere lider af svær overvægt, og det må aldrig være sådan, at din livvidde afgør, om du fx kan være en kompetent dagplejer,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA.

Han peger på, at mange overvægtige mødes af fordomme på arbejdspladserne. På trods af dommen i byretten, har sagen været med til at kaste lys over det problem, mener Dennis Kristensen.

Karsten Kaltoft blev ansat som dagplejer i Billund Kommune i 1996. Indtil sin fyring vejede Karsten Kaltoft aldrig under 165 kilo. I november 2010 blev Karsten Kaltoft opsagt som den eneste af ca. 135 dagplejere i kommunen.

Den såkaldte ”fedme-sag” blev genstand for international interesse, da Retten i Kolding bad EU-Domstolen tage stilling til, hvorvidt fedme kunne betegnes som et handicap og dermed være beskyttet under EU's regler for handicap.

I en skelsættende dom fra EU-Domstolen i december 2014 sikrede FOA, at fedme kan udgøre et handicap, og at det i de tilfælde er ulovligt at diskriminere medarbejdere på grund af fedme.

”I lyset af EU-dommen, så er der tale om en overraskende streng bevisvurdering og fortolkning af EU-dommen i forhold til Karsten Kaltoft, som den svage part,” siger Jacob Sand.