Pressemeddelelse

5 millioner forkert udleverede cpr.numre er 5 millioner ridser i tilliden til sundhedsvæsenet

Det er simpelthen for tosset. Så kort og klart sammenfatter formanden for FOAs Social- og sundhedssektor Karen Stæhr vurderingen af sagen om personfølsomme oplysninger, der landede i forkerte hænder.

Sagen opstod, da Statens Seruminstitut sendte oplysninger om mere end 5 millioner cpr.numre og udtræk fra en række centrale sygdomsregistre til Danmarks Statistik. Det anbefalede brev med oplysningerne landede i stedet hos et kinesisk firma, der håndterer visumansøgninger til Kina.

”Det kan være svært nok at forstå, at et anbefalet brev afleveres forkert, og at modtageren både kvitterer for brevet, og åbner det uden at opdage fejlen. Men det er helt uforståeligt, at Statens Serum Institut afleverer disse meget personlige oplysninger til postvæsenet uden at gennemføre en helt elementær sikkerhedsforanstaltning i form af en kryptering, så kun den rigtige modtager kan læse oplysningerne,” siger Karen Stæhr.

Sundhedsdata af denne karakter er ellers omfattet af ganske betydelige krav til beskyttelse mod misbrug.

”Sundhedsvæsenet bygger i høj grad på tillid mellem patienter og sundhedspersonale – fra den praktiserende læge, over social- og sundhedsassistenten og sygeplejersken til den behandlende læge. Hvis den tillid svækkes, så vil det i den grad ramme sundhedsvæsenets evne til at tilbyde den rigtige behandling på det rigtige tidspunkt.”

”Danskerne skal selvfølgelig kunne have tillid til, at oplysninger om eksempelvis en psykisk lidelse eller en igangværende kræftbehandling alene er et anliggende mellem patienten og sundhedspersonalet. Jeg kan næsten ikke forestille mig personfølsomme oplysninger, hvor fortrolighed og tillid er mere afgørende end netop oplysninger og sygdom og behandling.”

”Det er ganske enkelt for dumt, at en simpel fejl begået af et postbud, kan give uvedkommende fri adgang til sådanne oplysninger. For mig handler det her både om alle danske patienter og de af FOAs medlemmer, som har modtaget behandlinger. Nu må der strammes op, så vi stadig kan aflevere oplysninger om sygdom til sundhedsvæsenet i sikker forventning om, at uvedkommende aldrig vil kunne få adgang til oplysningerne,” siger Karen Stæhr.