Børn og pædagog

Foto: Colourbox

Utroværdige tal tegner forkert billede af ansatte i daginstitutioner

Ny undersøgelse fra KORA og BUPL tegner et usandfærdigt billede af, hvor mange ufaglærte, der er i landets daginstitutioner.

Forskere og politikere giver i dagens udgave af Politiken udtryk for, at mængden af ufaglærte ansatte i daginstitutionerne skal være markant lavere, end det er tilfældet i dag. FOA er enig, men ærgrer sig over at de tal, der er fremme, ikke er dækkende for, hvordan virkeligheden ser ud. Det er nemlig ikke 4 ud af 10, men derimod 3 ud af 10, der mangler en uddannelse her i 2016. Det viser tal fra KRL.

 

”Undersøgelsen fra KORA er bestilt og betalt af BUPL, og det er uvederhæftigt at hævde, at de pædagogiske assistenter ikke har nogen uddannelse. Det er både forkert og lettere arrogant,” siger Mogens Bech Madsen, der er formand for FOAs pædagogiske sektor.

 

Problemet opstår, fordi KORA og BUPL opgør pædagogiske assistenter, der er en faglært gruppe, som ufaglærte pædagogmedhjælpere. Det skævvrider billedet at fremstille en uddannet faggruppe som ufaglærte.

 

”Jeg synes, at det er vigtigt, at vi diskuterer uddannelsesdækningen af det pædagogiske område, og jeg er enig med forskerne i, at vi skal have nedbragt antallet af ikke-uddannede. Men vi er altså nødt til at diskutere det på baggrund af fakta,” siger Mogens Bech Madsen.

 

Han hentyder til, at det faktisk går den rigtige vej med hensyn til andelen af uddannede medarbejdere i daginstitutioner. I 2010 var andelen af pædagoger 57 procent, andelen af pædagogisk assistenter 5 procent mens ufaglærte var på 38 procent. I 2016 var andelen af pædagoger steget til 62 procent, andelen af pædagogisk assistenter steget til 8 procent, mens andelen af ufaglærte var faldet til 30 procent. Det viser offentligt tilgængelige tal hos KRL.

 

”Det er en positiv udvikling, som jeg dog gerne så gik meget hurtigere. Derfor ser jeg gerne, at vi som minimum får en målsætning om, at alle nyansatte fremover skal være uddannede – enten som pædagoger eller pædagogiske assistenter, ligesom alle nuværende ufaglærte skal tilbydes en uddannelse som pædagogisk assistent,” siger Mogens Bech Madsen.

 

Den pædagogiske assistent uddannelse er en erhvervsuddannelse, som er målrettet dagtilbud og specialområdet.