Ældre er særligt i farezonen for konkurser

Risikoen for at blive ramt af en konkurs er høj for ældre, der modtager personlig pleje og praktisk bistand fra private plejefirmaer. Private plejefirmaer må langt oftere end andre virksomheder kaste håndklædet i ringen. FOAs formand opfordrer politikerne til at sætte en stopper for den ødelæggende priskonkurrence.

Rigtig mange private plejefirmaer er lukket som følge af konkurs. Ikke mindre end 6,5 procent af de private plejefirmaer er således gået konkurs fra 2009 til 2017. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Dermed er konkursrisikoen næsten dobbelt så stor blandt private plejefirmaer, som den er blandt samtlige aktive virksomheder. I samme periode var det nemlig kun 3,8 procent af alle aktive virksomheder, der måtte dreje nøglen om efter en konkursbegæring.

”Tallene viser, hvor uhyggelig stor risiko de ældre plejekrævende borgere har for at få den besked, som naturligt skaber uro og utryghed: ’Vi kommer desværre ikke hos dig i dag,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA.

FOA har samlet oplysninger om kendte konkurser i private plejevirksomheder siden 2006 på konkursindex.dk. Billedet er helt entydigt, at antallet af konkurser eksploderede i 2013, hvor det blev muligt at konkurrere på prisen.

Mindst 11.648 ældre og svage borgere er blevet ramt af konkurser siden 2006. Hovedparten er ramt af konkurser efter indførelsen af priskonkurrencer.

”Danmarks Statistiks tal bekræfter mit billede af udviklingen inden for privat ældrepleje,” siger Dennis Kristensen og fortsætter:

”Omkring halvdelen af kommunerne har siden 2013 brugt muligheden for at lade plejefirmaerne konkurrere på prisen. Konkursantallet vil selvfølgelig stige yderligere i takt med, at flere kommuner går over til denne model. I mine øjne står vi på randen af en prismæssig dødsspiral. I benhård priskonkurrence vil de private plejefirmaer bevæge sig ud i en nedadgående prismæssig dødsspiral, hvor kvaliteten kastes over borde, og hvor de ældre og de ansatte kommer til at betale prisen.”

Regeringen annoncerede fornyligt et serviceeftersyn af de lovgivningsmæssige rammer for den private ældrepleje. Det eftersyn er der efter FOAs mening hårdt brug for.