FOA: Simon Emil Ammitzbøll har set sig blind på ideologiske mål

Regeringen bør have fokus på borgernes behov og kvaliteten i velfærden og mindre fokus på ideologiske mål, siger forbundsformand Dennis Kristensen efter, at økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll har kritiseret kommunerne for ikke at konkurrenceudsætte nok.

”Det er et rent ideologisk korstog regeringen har gang i”, siger FOAs forbundsformand Dennis Kristensen. I 2016 konkurrenceudsatte kommunerne 26,9 pct. af deres opgaver samlet set, og det er for lidt, mener økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll, som i dag varsler en plan for øget konkurrenceudsættelse. Han mener, at kommunerne kun har konkurrenceudsat lidt over en fjerdedel af de opgaver, det er muligt at konkurrenceudsætte.

”Problemet er, at der slet ikke er nogen dokumentation for, at privatiseringer og konkurrenceudsættelser virker. Det er luftkasteller konstrueret af Cepos´og DI´s regnedrenge, som savner enhver positiv praktisk erfaring fra den virkelige verden”, forklarer Dennis Kristensen.

Regeringen ønsker at skabe et ”vedvarende pres” på kommunerne for at sikre de bedste og mest effektive velfærdsløsninger. Ifølge FOAs forbundsformand bunder den ambition i et liv levet på Slotsholmen og Christiansborgs gange, fremfor ude i den virkelige verden hvor FOAs medlemmer arbejder.

”Hvis Simon Emil Ammitzbøll og hans ministerkolleger bevægede sig ud i kommunerne, hvor medlemmerne arbejder, ville han møde nogle dedikerede medarbejdere, som allerede ved alt om at være udsat for et vedvarende pres,” siger Dennis Kristensen.

Han efterlyser i stedet, at kommunerne får tid og ressourcer til at give plads til faglighed og omsorg i løsningen af velfærdsopgaverne. ”De kommunalt ansatte løber allerede så hurtigt, som de kan. Det som de og borgerne efterlyser, er ikke nye spareplaner, men tid og omtanke.”

Dennis Kristensen mener, at konkurrenceudsættelse i stedet skaber usikkerhed blandt borgerne, fordi de ikke kan føle sig sikker på, at de får den lovede hjælp.

”Bare se på den stribe af private plejefirmaer, der har måttet dreje nøglen om den sidste tid. Det er et lysende eksempel på, at man ikke bare kan gøre det billigere og slet ikke bedre, selv om det står i et regneark et sted.”, siger Dennis Kristensen.