Nyt voldsomt personale-overfald i psykiatrien: Fire ansatte slået ned

Fire ansatte ved psykiatrien i Region Nordjylland er blevet slået ned af en psykisk syg mand i et voldsomt og dramatisk overfald.

Overfaldet skete lørdag den 4. juni, men er først kommet til FOAs kendskab nu efter at medlemmerne har henvendt sig for at anmelde overfaldet som en arbejdsskade. Sygehusets ledelse har ikke ønsket offentlighed om den dramatiske situation, hvor alle fire ansatte stadig er sygemeldte med bl.a. kæbebrud, hjernerystelse og hjerneblødning.

"Der har været tale om en yderst dramatisk situation, som kunne have været endt langt værre for de fire. Gerningsmanden blev under slagsmålet låst ude i en rygegård, og politiet kunne tilkaldes. Men inden havde alle fire medarbejdere lidt voldsomt, siger formanden for FOA-Aalborg, Kristian Gaardsøe.

Han stiller sig uforstående over for, at hospitalet ikke har informeret om begivenheden.

Gerningsmanden var efter det oplyste på jagt efter en med-patient, da han antraf fire ansatte, tre social- og sundhedsassistenter og en sygeplejerske. Alle fire blev banket. En fik skoldhed kaffe i ansigtet, en anden blev tildelt mellem ti og 15 knytnæveslag i ansigtet. En blev slået i tindingen.

Efter det oplyste til FOA er resultatet bl.a. kæbebrud, hjernerystelse og en hjerneblødning for de ansatte.

Alle fire har været sygemeldte og har været til psykologbehandling.

"Desværre kender vi disse historier alt, alt for godt. Og det understreger nok en gang, at sikkerheden for de ansatte i psykiatrien halter voldsomt. Hvor mange flere begivenheder fra hverdagen ønsker politikerne sig, før de griber langt mere effektivt ind mod de vilkår, der bydes de ansatte i psykiatrien," spørger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

Han er også målløs over for, hvad han kalder "tavshedens kultur" på en offentlig arbejdsplads.

"Hvorfor skal disse ting dysses ned igen og igen? Vi har efterhånden en række eksempler fra psykiatrien om, at sager om vold og trusler holdes inden døre. Men tilbagemeldingerne fra vores medlemmer går i høj grad på, at der bør være øget fokus på et alt for hårdt og usikkert arbejdsmiljø, hvor trusler, vold, slagsmål, knivoverfald og desværre også drab er en del af hverdagen," siger Dennis Kristensen.

For yderligere kommentarer:

Afdelingsformand i FOA-Aalborg: Kristian Gaardsøe, telefon: 2124 4399