FOA-krav om overenskomst 70 steder i landet

FOA stiller nu krav om overenskomst til mere end 70 private firmaer i plejebranchen – typisk er det fritvalgs-firmaer, der er godkendt som leverandør af praktisk hjælp og personlig pleje i kommunerne.

Fælles for de godt 70 firmaer er, at de ikke har en overenskomst med FOA – og at de inden for de seneste seks måneder ikke har været i dialog med FOA om at få en.

”Vi gør det af to årsager. Dels skal løn- og arbejdsforhold være i orden. Og dels skal der være en fair og lige konkurrence virksomhederne imellem, så der ikke konkurreres på, hvem der kan betale den laveste løn,” siger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

FOA har en aktuel konflikt om overenskomst kørende mod DK-pleje, der udfører fritvalgs-opgaver i Gentofte, Gladsaxe og Herlev kommuner. Konflikten har afsløret dårligere løn, ringere pension, kortere barsel og lavere tillæg for de ansatte.

”Vi kan bestemt ikke hævde, at alle firmaer uden overenskomst optræder på samme vis som DK-Pleje. Slet ikke. Men når repræsentanter for brancheforeningen i Dansk Industri direkte mener, at en lang række useriøse firmaer i branchen snylter på virksomheder med ordnede forhold, så gør det i høj grad indtryk,” siger Dennis Kristensen.

FOA har overenskomst med omkring 200 firmaer i branchen, der er medlemmer hos Dansk Industri, Dansk Erhverv eller KA-Pleje. Desuden har FOA en række virksomhedsaftaler med enkeltstående firmaer. Typisk er, at disse aftaler følger en af de landsdækkende overenskomster.

”Vi agter ikke at fare ud med bål og brand for at starte konflikter mere end 70 steder i landet. Et første skridt er naturligvis dialog med virksomhederne,” siger Dennis Kristensen.