Tillidsrepræsentantens arbejdspladsbesøg gør en forskel

Det kan to pædagogmedhjælpere med ansættelse på skoleområdet i Nyborg Kommune skrive under på.

Begge manglede til gengæld et ansættelsesbrev, de kunne skrive under på, for det havde de aldrig fået af Nyborg Kommune, selv om de har været ansat til at arbejde med undervisning og SFO for kommunens asylbørn siden d. 1. februar 2016.

D. 14. april sender Nyborg Kommune et brev til de to pædagogmedhjælpere med beklagelse af, at de endnu ikke har modtaget et ansættelsesbrev og forklaring om, at det skyldes, at der endnu ikke er klarhed over, hvilket overenskomstområde, de skal ansættes på.

Efterfølgende er fællestillidsrepræsentant John Lynge på besøg på arbejdspladsen. Han taler med begge pædagogmedhjælpere, tilbyder dem medlemskab af fagforeningen og opfordrer dem til at sende spørgsmålet om det manglende ansættelsesbrev videre til PMF Fyn. John er også behjælpelig med, hvad der skal sendes med til fagforeningen af materiale (brev fra kommunen, lønsedler o.lign.), og han er i løbende dialog med afdelingen, om der er sket nyt i sagen.

PMF Fyn modtager pædagogmedhjælpernes henvendelse d. 29. juni i år og anmoder umiddelbart herefter med henvisning til loven Nyborg Kommune om at rette op på forholdet.

Efter lige godt en uge modtager begge pædagogmedhjælpere d. 6. juli et ansættelsesbrev fra kommunen, som opfylder lovens betingelser, og som giver de to medlemmer en øget sikkerhed i deres ansættelsesforhold.