Kan jeg få dagpenge?

Reglerne for, om du kan få dagpenge, afhænger af, om du er nyuddannet, eller om du lige er stoppet på et arbejde.

Bliv medlem af FOAs A-kasse

Som medlem af FOAs A-kasse har du et økonomisk sikkerhedsnet og en stærk faglig samarbejdspartner. Derfor er hvert 2. medlem i job igen inden 3 måneder. Meld dig ind nu og få ro i sjælen.

Kort fortalt

Hvorfor har det betydning, om jeg kommer fra et arbejde eller er nyuddannet, når jeg gerne vil have dagpenge?

Det har betydning, om du kommer fra et arbejde eller er nyuddannet, når du gerne vil have dagpenge, fordi det bestemmer din dagpengesats, og hvor længe du kan modtage dagpenge. Derudover er der også forskel på, hvilke krav du skal opfylde for at være berettiget til dagpenge.

For at få dagpenge er der også nogle grundlæggende krav, som alle ledige skal opfylde. Det kræves f.eks., at du har en vis tilknytning til arbejdsmarkedet. Denne tilknytning kan enten opnås ved, at du har arbejdet i en vis periode eller haft en vis indkomst, eller ved at du har gennemført en erhvervsrettet uddannelse af en vis varighed (mindst 18 måneder).