Har jeg ret til at få dagpenge?

For at få dagpenge er der nogle krav, som du skal opfylde.

For at få ret til dagpenge skal du enten have været medlem af en a-kasse i mindst 1 års og have mindst 1924 timers beskæftigelse (som fuldtidsforsikret) og 1258 timers beskæftigelse (som deltidsforsikret) eller have afsluttet en uddannelse af mindst 18 måneders varighed og meldt dig ind i a-kassen inden for 14 dage.

Du skal stå til rådighed for at få ret til dagpenge

• Du skal være tilmeldt jobcentret
  • Du skal kunne og ville arbejde
  • Du skal søge arbejde

Du kan normalt ikke få dagpenge, hvis du er under uddannelse, når du bliver ledig. Du vil normalt heller ikke kunne få dagpenge, hvis du samtidig udøver selvstændig virksomhed. Der er dog undtagelser, hvis du har den selvstændige virksomhed som bibeskæftigelse.

Hvis du opfylder de grundlæggende krav

Hvis du står til rådighed, skal vi vurdere om og fra hvornår, du kan få udbetalt dagpenge.

Vi skal i a-kassen også vurdere, om du:

• Skal have karantæne, fordi du er selvforskyldt ledig. Du mister dine dagpenge  i op til 3 uger.
  • Har ret til G-dage (dagpengegodtgørelse for de første 3 dage) fra din arbejdsgiver
  • Har overskydende timer. Hvis du har arbejdet mere end fuld tid de sidste 3 måneder (som fuldtidsforsikret) eller mere end 30 timer ugentligt i gennemsnit (som deltidsforsikret), så skal du afvikle ("afspadsere") de overskydende timer, før du kan få dagpenge.

Hvor meget kan jeg få i dagpenge?

Hvis du har ret til dagpenge, afhænger det af din indtjening, hvor meget du kan få i dagpenge. For at få den højeste dagpengesats, skal du have tjent mindst 22.216 kr. pr. måned som fuldtidsforsikret og mindst 14.811 kr. pr. måned som deltidsforsikret (2017).

Læs mere om dagpengesatser

Udfyld og indsend dit dagpengekort via web a-kassen

Her på hjemmesiden finder du blanketter, som er relevante for dig som er ledig. Du kan udfylde og indsende dem via vores hjemmeside. For at få udbetalt dine dagpenge, skal du hver måned indsende dit dagpengekort via web a-kassen, hvor du også kan se dine indsendte kort, udbetalingsmeddelelser og frister for at indsende kort. Du skal blot bruge dit NemID. Har du ikke et NemID, kan du bestille et på www.nemid.nu

Send ydelseskort fra web a-kassen

Vil du vide mere?

Er du i tvivl, om du opfylder kravene og dermed har ret til dagpenge, kan du som medlem altid hente råd og vejledning.

Kontakt din lokale a-kasse

Læs pjecen 'Når du er ledig'

Nye dagpengeregler 1. juli 2017