En bil fra det private hjemmeplejefirma IMS Service
Undersøgelsen af det private hjemmeplejefirma IMS Service er alt for smal og derfor ikke til meget nytte, mener ekspert.
Foto: Michael Bo Rasmussen

Ekspert: Undersøgelse af hjemmeplejefirma er ubrugelig

Kommunes interne undersøgelse af privat hjemmeplejefirma er ikke meget værd, lyder kritik fra professor Bent Greve.

I starten af februar offentliggjorde Frederikshavn Kommune den stikprøve-undersøgelse, de har foretaget af det private hjemmeplejefirma IMS Service.

Med resultatet mente kommunen at have afvist kritik af forholdene rejst af FOA Frederikshavn.

”Vores stikprøve giver ikke et billede af, at tingene er så slemme, som FOA påstår, derfor ville vi ikke gå videre i sagen nu og her,” siger socialudvalgsformand Jørgen Tousgaard til Fagbladet FOA.

Kan ikke bruges
Men undersøgelsen er alt for smal, lyder kritikken nu fra professor i samfundsvidenskab ved Roskilde Universitet, Bent Greve efter, at Fagbladet FOA har bedt ham forholde sig til undersøgelsen.

”Stikprøven giver ikke grundlag for at konkludere noget som helst, når man kun har snakket med tre borgere,” siger han.

”Hvis kommunen vil undersøge servicen hos det pågældende firma, bliver de nødt til lave en meget mere systematisk kontrol,” fortsætter han.

”Får ikke det, de betaler for”
I alt er der i undersøgelsen interviewet tre borgere og tre ansatte. Den konkluderer blandt andet, at der er et ”billede af, at borgeren får den hjælp, som de er visiteret til.”

Selv hvis man accepterer stikprøvens smalle grundlag, undrer det Bent Greve.

”Når en ud af tre borgere meddeler, at middagsbesøg aflyses uden at få besked, at der er skiftende hjælp og også et tilfælde med forkert medicinering, tyder noget på, at kommunen i hvert fald ikke får det, de betaler for,” siger han, men gør dog opmærksom på, at han ikke kender kontrakten mellem Frederikshavn Kommune og IMS Service.

Læs også: Et brev forsvinder og to sygemeldte bortvises

”IMS Service er ikke frikendt”
Jørgen Tousgaard gør opmærksom på, at kommunen har besluttet at lave en dybere undersøgelse af hele hjemmeplejen i Frederikshavn Kommune.

”Det er vigtigt for mig at slå fast, at vi ikke har frikendt IMS Service, som det fejlagtigt har fremgået i pressen,” siger socialudvalgsformanden.

Jørgen Tousgaard oplyser, at den dybere undersøgelse allerede går i gang i næste måned i samarbejde med et eksternt konsulentfirma. Alt eksisterende materiale bliver videregivet til dem.