Elever på nye missioner

Et samarbejde mellem sosu-skoler har ført til en ny app med over 200 missioner, der skal få eleverne til at bevæge sig mere.

Klokken har ringet ind, og eleverne på sosu-skolen i Næstved er i gang med at finde deres pladser. De får dog ikke lov til at sidde længe, inden de skal i gang med dagens mission på den nye app SOSU Mission, der er udviklet af SOSU Sjælland, SOSU Randers og SOSU Syd.

SOSU Mission er proppet med over 200 opgaver, der både indeholder bevægelse og relevante faglige opgaver til alle uddannelserne på skolerne. Eleverne bruger deres egen telefon til at hente opgaverne og dokumentere missionen med billeder.

”Formålet med app’en er at få mere bevægelse ind i undervisningen. Vi har valgt at lave en app, for vi skal indrette os efter de unge, der bliver mere og mere digitaliseret. Og vi kan se, at eleverne er super glade for det,” fortæller IT-formidler og en af udviklerne bag app’en Stine Hemmingsen til Fagbladet FOA.

Et godt afbræk
SOSU Sjælland Næstved har kun brugt app’en i to dage. Men både lærere og elever har allerede godt styr på, hvordan den fungerer, når de skal i gang med dagens to missioner.

Missionerne er ”Det sunde liv” og ”Intro Makkerpar”, hvor eleverne skal vise, hvordan de kan hjælpe hinanden i svære situationer.

”Det er klart, at der har været lidt startvanskeligheder, men når den fungerer, så er det et rigtig godt element i vores undervisning. Det er et godt afbræk, når eleverne sidder i et varmt klasselokale det meste af dagen,” siger lærer på SOSU Sjælland Næstved Jesper Borresen Hansen til Fagbladet FOA.

Mulighed for at tænke anderledes
Begejstringen blandt eleverne er tydelig. På gangen står eleverne og laver skuespil, tager billeder og diskuterer ivrigt dagens missioner. Når de er færdige uploader de billederne til underviseren, der giver point efter, hvor godt opgaven er udført.

”Det er sjovt at se, hvordan eleverne vælger at løse opgaven. De løser missionerne helt anderledes, end jeg havde tænkt, og det er godt, for det er vigtigt, at de tænker ud af boksen – også på deres fremtidige arbejdsplads,” siger Stine Hemmingsen.

Der er hele tiden plads til nye missioner i app’en, og underviser Jesper Borresen Hansen håber på, at eleverne selv kan udvikle missioner til hinanden i fremtiden.