Sparer 10 tons mad om året

Kan det spises, skal det bruges, lyder mottoet i Centralkøkkenet på Glostrup Hospital.

De vender ’grønærten’ – affaldsspanden til madaffald - på hovedet for et lede efter spiselige madvarer. Ikke for at servere det, der er smidt ud, men for at analysere, hvilke madvarer der burde have været brugt i stedet for at havne i affaldet.

”På den måde opdagede vi pålæg, der stadig var brugbart, og at kanterne af de store skærekager, vi bager og serverer for patienterne, lå i affaldet,” fortæller kvalitetskoordinator og økonoma Tine Gram til Fagbladet FOA.

Gratis fond giver god smag
Nu bliver alle spiselige fødevarer genbrugt i produktionen. Det øger madens kvalitet og sparer både på indkøb og på udgifterne til at komme af med affaldet.

Når hospitalsmedhjælper Ib Suhr Olsen for eksempel koger fond af grøntsagsrester, begrænser han madspildet. Men han forbedrer samtidig madens, kulinariske kvalitet. De yderste grønne blade fra salat og kål, der havner i hans store suppegryde, bidrager nemlig med en lidt bitter smag, som det ellers kan være svært at få frem i saucer og supper.

”På den måde koger jeg cirka 25 liter fond om ugen, og det er virkelig spændende, at det ikke bare hindrer spild, men også giver bedre smag,” siger han.

Madspildsambassadører
Køkkenet har udnævnt tre madspildsambassadører, der skal inspirere kollegerne, og der er allerede indsamlet rigtig mange gode ideer. Blandt andet sparer de meget ved at trække holdbarheden fra tre til fire dage på de fleste varer, og siden nytår er overskudsmad fra produktionen til patienterne for eksempel blevet solgt i personalekantinen.

Ib Suhr Olsen fik selv den idé at skrabe frikadellemaskinen mere omhyggeligt fri for fars, når de er færdige med at lave frikadeller. De tager et par engangshandsker på og skraber farsen ud med hænderne, så de kan mærke, hvis der er rester af fedt eller bindevæv, som skal kasseres.

”Det viste sig, at vi hver gang skrabede et par kilo fars ud, som kan bruges til frikadeller i stedet for at blive til affald. Det er mindst 75 kilo om året, og det er altså ikke det store arbejde at skrabe maskinen ren på den måde,” siger han.

Kostkonsulenter på besøg
Plejepersonalet på afdelingerne vil gerne sikre, at der er mad nok til alle patienter og bestiller derfor rigeligt. Men det giver spild.

Kostkonsulenter kommer derfor på spontane besøg for at rådgive plejepersonalet om, hvor meget de bør bestille.