Løndemo
I sidste øjeblik kunne de faglige aktioner mod plejevirksomheden Lev Vel afblæses. Lev Vel har nu indgået overenskomst med FOA.
Foto: Finn Olsen

Konflikt afblæst: Ansatte får 30.000 mere

Den private plejevirksomhed Lev Vel har indgået overenskomst med FOA. Dermed undgår Lev Vel den arbejdskonflikt, som FOA havde varslet mod firmaet.

Opdateret 26. november 2014 kl. 15.20.

Medarbejderne på plejevirksomheden Lev Vel i Nakskov kan se frem til forbedringer af deres ansættelsesvilkår svarende til omkring 30.000 kroner mere om året. Det kan de, fordi virksomheden nu har indgået overenskomst med FOA. Tidligere betalte Lev Vel nemlig hverken fuld pension, løn under sygdom, den 6. ferieuge eller tillæg for overarbejde til ansatte.

Virksomheden ønskede ikke at indgå overenskomst med FOA, og derfor havde forbundet varslet konflikt fra 1. december. Men nu afblæses strejke, blokade og også de sympatikonflikter, som andre LO-forbund ville gennemføre.

Glæde over aftalen
Det er FOAs formand Dennis Kristensen tilfreds med.

”Det har været et langt og til sidst hektisk forhandlingsforløb, men det er endt på den rigtige facon. Nu kommer der ordnede forhold for medarbejderne, og derfor lægger vi stridighederne bag os og kikker fremad.”

Det gør de også i den lokale afdeling, FOA-Lolland.

”Jeg er gevaldig fornøjet med, at det er lykkedes os at få overenskomst. Nu kan de ansatte i Lev Vel arbejde under samme forhold som andre med det samme arbejde,” siger formand Anne Blak Bjerregaard til Fagbladet FOA.

Nu skal der ro på
Men afdelingen skal nu i gang med at overbevise virksomheden og de ansatte om, at overenskomsten med FOA er til gavn for dem, og der skal skabes ro og fordragelighed på arbejdspladsen.

Især de nuværende FOA-medlemmer er lidt trykkede oven på den megen virak, fortæller Anne Blak Bjerregaard.

”Så vi går stille og roligt frem, holder medlemsmøde og undersøger mulighederne for lokalaftaler. Så håber vi, at flere af medarbejderne får lyst til at blive medlemmer hos os.”

I øjeblikket har FOA 14 medlemmer i Lev Vel, men Anne Blak Bjerregaard vurderer, at omkring 80 procent af de cirka 100 ansatte arbejder inden for FOAs område.