Ældreomsorg
Bare et lille dryp fra ældremillarden havde ramt et tørt sted i store dele af ældreplejen, hvor besparelser har vidtrækkende konsekvenser for omsorgen.
Foto: Colourbox

Nye besparelser udhuler ældremilliarden

Mens kommunerne og et af landets største dagblade glæder sig over effektiviseringer i ældreplejen, oplever ansatte, at kvaliteten og omsorgen for de gamle er i dramatisk fald.

”På vores plejehjem har vi ikke set en eneste krone af den dér milliard,” siger social- og sundhedsassistent Pia Fink Pedersen til Fagbladet FOA.

Hun arbejder på en lille specialenhed med 24 demente i Vejle Kommune, der lige som mange andre arbejdspladser må kikke i vejviseren efter den såkaldte ældremilliard, der skulle løfte kvaliteten i ældreplejen.

Plejecentre og hjemmepleje oplever i stedet fortsatte besparelser, der har alvorlige konsekvenser for den omsorg, medarbejderne har tid til at yde de ældre.

Læs artiklen ”Ældreplejen mangler den lovede milliard

Kun én nattevagt
På Pia Fink Pedersens arbejdsplads var bare en lille andel af ældremilliarden faldet på et tørt sted. For de stresses en del af, at der hele tiden skal dækkes huller i arbejdsplanen.

”Det halter noget så gevaldigt hos os, og den næste besparelse er lige rundt om hjørnet.”

Fra oktober er det slut med to nattevagter, og så står en enkelt med ansvaret for, hvad der kan ske henover natten. Det er ikke ualmindeligt, at 3-4 beboere er vågne om natten og begynder at bevæge sig rundt, måske en tur udenfor. Eller at en beboer med maveproblemer går nøgen rundt og placerer sin afføring hist og her. Andre klager sig måske og har brug for en længere snak.

”Hvordan skal én personale klare den udfordring? Og er det etisk korrekt og forsvarligt at lade én ansat have ansvaret for 24 beboere med demens?”, spørger Pia Fink Pedersen.

Beboerne må vente
Til en sengeliggende beboer er der brug for to personaler til bleskift, og når der så kun er én på arbejde, må beboeren vente. Med risiko for bakteriespredning og infektioner.

Ved dødsfald skal personalet inden for den første time gøre afdøde i stand. Det skal der altid to til, men det er svært med én nattevagt.

”Undskyldningen for besparelsen på nattevagten er, at personalet mest skal være der i beboernes vågne timer, men vi får ikke bedre normering om dagen. Og jeg kan hilse og sige, at beboere med demens er aktive på alle tider af døgnet,” siger Pia Fink Pedersen.

Nødvendige effektiviseringer
Dagbladet ”Politiken” har i en ledende artikel fra den 24. juli talt for, at effektiviseringer af ældreplejen er helt nødvendige, og avisen mener, at FOAs modstand alene skyldes fordomme og ønsket om flere medlemmer.

I et svar til avisen peger FOA-formand Dennis Kristensen på, at der under den økonomiske krise blandt andet er sparet stillinger i hjemmeplejen svarende til 5,5 millioner timer hvert år, og ”derfor løber de tilbageværende stadigt hurtigere, mens kvaliteten i ældreplejen falder”.

”Politiken” har afvist at trykke Dennis Kristensens indlæg, men det kan læses her.