Kvinde i 60'erne sidder på en havebænk
Det var arbejdsgiverens ansvar, at Solveig Hansen fik en rygskade på jobbet, fordi arbejdsgiveren ikke havde sørget for undervisning i forflytninger.
Foto: Jørgen True

Servicemedarbejder får 280.000 kroner for smadret ryg

Solveig Hansen fik smadret sin ryg, da hun blev sendt ud for at flytte en ældre kvinde fra en seng til en kørestol. Det har udløst en erstatning på 280.000 kroner.

Servicemedarbejder Solveig Hansen fik en diskusprolaps, da hun blev sat til at flytte en ældre kvinde fra hendes seng til hendes kørestol.  Solveig Hansen var ansat som ufaglært servicemedarbejder i et privat plejefirma, da ulykken skete.

FOA har hjulpet Solveig Hansen med at føre en arbejdsskadesag og lægge sag an mod plejefirmaet Estrids Pleje- og Hjemmeservice, hvor Solveig Hansen var ansat.

Arbejdsgiver var ansvarlig
I retssagen har dommeren slået fast, at plejefirmaet var ansvarlig for, at arbejdet kunne udføres sikkert. Solveig Hansen havde aldrig fået undervisning i forflytninger, og arbejdsskaden var derfor arbejdsgiverens ansvar, fastslog dommeren.

I alt har Solveig Hansen fået 280.000 kroner i erstatning. Hun er i dag glad for, at der er sat punktum i sagen, men hun har været ked af at sige farvel til arbejdslivet på grund af en skade.

”Det var ikke for pengenes skyld, at jeg arbejdede. Jeg ville gerne have været fortsat på deltid. Jeg har arbejdet, siden jeg var 14 år,” siger Solveig Hansen, der efter ulykken er gået på pension, men er fortsat med at være ledsagerhjælp for en af sine tidligere borgere.

Glad for sit arbejde
På sine normale vagter for plejefirmaet Estrids Pleje – og Hjemmeservice påtog Solveig Hansen sig udelukkende praktiske opgaver som rengøring, madlavning og lettere omsorgsopgaver som at dele piller ud.

Hun var ikke uddannet social- og sundhedshjælper og var derfor meget betænkelig ved opgaven, da hun blev sendt ud for at flytte en ældre kvinde.

“Jeg var 60, da jeg fik jobbet og meldte klart ud, at jeg ikke havde forstand på personlig pleje. Men jeg kunne finde ud af at gøre rent og var glad for mit arbejde,” siger Solveig Hansen.

Plejefirma har ændret procedurer
Da ulykken skete, var Solveig Hansen 66 år og måtte melde sig syg for første gang i løbet af de knap seks år, hun var ansat.

I Estrids Pleje- og Hjemmeservice oplyser administrerende direktør Kenneth Kammerdahl, at firmaet har ændret procedurer siden 2010, hvor uheldet skete.

“Dels sørger vi for, at alle har været på forflytningskurser, og dels bruger vi i dag kun faglært personale til plejen. Det er kun til praktisk hjælp, at vi har to ufaglærte,” siger han.