Skilt med ordet "Konkurs" blandt breve på en måtte.
Kommuner fik travlt i Nordsjælland, da den private hjemmepleje gik konkurs med et par timers varsel.
Foto: Colourbox

Kommuner træder til, når private svigter

Da privat hjemmeplejefirma lukkede og slukkede, måtte syv kommuner rykke hurtigt ud og hjælpe borgere, der intet anede.

Opdateret 11. januar 2013 klokken 12.45.

Da det private hjemmeplejefirma Nordpleje tirsdag meddelte, at de drejede nøglen om med øjeblikkelig virkning, fik de travlt i flere nordsjællandske kommuner, blandt andet i Halsnæs. Her ventede 28 borgere på hjælp til personlig pleje fra firmaet samme aften.

Heldigvis lykkedes det ifølge sundhedschef Birgit Gundorph-Malling at klare opgaven, som kommunerne er forpligtet til, uden at det gik ud over de borgere, der i forvejen var tilmeldt hjælp fra kommunens ældrepleje.

”Vi har altid et beredskab til den slags opgaver og meget dedikerede medarbejdere med udtalt korpsånd. De stillede op og var med på den med det samme. Det krævede omlægning af kørelister men forløb helt uden problemer.”

Kort varsel
Hvis det skulle ske en anden gang, kunne sundhedschefen godt tænke sig et længere varsel:

”Det var da en overraskelse og krævede en betydelig indsats at skulle agere her og nu, og det havde været noget andet, hvis vi stod med 200 ekstra borgere og ikke kun 28,” siger hun.

De andre kommuner, der har overtaget borgere fra Nordpleje er Egedal, Frederikssund, Gribskov, Hørsholm, Furesø og Allerød. Her siger Leder af hjemmehjælpen Brigitta Pranov:

”Vi skulle kun rykke ud til tre borgere, og én der fik personlig pleje, men det krævede da mange ressourcer at få fremskaffet nøgle og få kontakt med borgeren, men det lykkedes.”

Kommuner vil privatisere mere
Regeringen har netop fremlagt planer om at ændre loven, så kommunerne har mulighed for at udlicitere flere og større opgaver på ældreområdet til private, og det er de fleste kommuner villige til.

I FOA er sektorformand Karen Stæhr kritisk over for planerne.

”At et privat firma går konkurs fra den ene dag til anden er netop en situation, vi har frygtet. Det skaber utryghed og går både udover borgere og ansatte. Kommunerne er forpligtet til at træde til med et beredskab. Det er de private ikke. Jeg håber, at politikerne i deres udliciteringsiver nøje overvejer fordele og ulemper,” siger Karen Stæhr.

Formanden for KL’s social- og sundhedsudvalg, Anny Winther (V) mener, at de nye regler netop kan være med til at forhindre konkurser.

"Det er selvfølgelig ubehageligt for den ældre, hvis deres plejeleverandør må lukke. Men det ændrer ikke ved, at kommunen har en forsyningsforpligtelse og skal sikre, at borgeren får den rette hjælp. Med de nye fritvalgsregler får kommunerne mulighed for at lave nogle større og mere bæredygtige udbud. Dermed kan vi også lave aftaler med mere robuste leverandører, og dermed undgå, at disse situationer gentager sig," siger Anny Winther til foa.dk.

Senest redigeret den 21.02.2022