Lagkage, hvor stykke med flag med ordet "løn" er skåret ud.
Regulering af lønnen bliver et af de helt store slagsmål ved OK-forhandlingerne, bebuder FOA.
Foto: Johnny Frederiksen

OK13: Lønregulering under nyt angreb

Kommunerne støtter finansministerens krav om at fjerne den automatiske reguleringsordning.

Opdateret 4. januar 2013 klokken 13.

Den ordning, der regulerer offentligt ansattes løn i forhold de privatansattes, er nu også under angreb af de kommunale arbejdsgivere i KL.

KL har ganske vist ikke formelt rejst et krav om, at ordningen skal afskaffes. KLs chefforhandler Michael Ziegler har tværtimod tidligere udtalt til foa.dk, at der ikke vil blive noget slagsmål om ordningen ved de igangværende overenskomstforhandlinger, hvis lønmodtagerne selv ønsker, at den skal fortsætte. Det ønsker de kommunalt ansattes forhandlingsfællesskab KTO.

Se Michael Zieglers tidligere udtalelse her på foa.dk

KL enig med Corydon
Men siden har finansminister Bjarne Corydon, som er arbejdsgiver for de statsansatte, rejst krav om at afskaffe ordningen, og det bakkes nu op af KL. Til dagens Berlingske siger Michael Ziegler:

”Jeg er enig med Bjarne Corydon i, at lønstigninger ikke bare bør tildeles per automatik, men bør være et resultat af en mere effektiv opgaveløsning hos de ansatte.”

Foa.dk ville gerne have udtalelsen uddybet af Michael Ziegler, men han er sygemeldt.

Til spørgsmålet, om KL vil bevare reguleringsordningen, siger næstformanden for KLs løn- og personaleudvalg Steen Christensen til foa.dk:

"Vi er enige i, at lønnen i den offentlige sektor skal afspejle de effektivitetsforbedringer og produktivitetsstigninger, der finder sted, og er intereresseeret i at forhandle mekanismer, der sikrer dette."

Kommer til at slås
FOAs formand Dennis Kristensen har i sin nytårsudtalelse denne kommentar til kravet om at fjerne reguleringsordningen.

”Det betyder, at der nu bliver lagt op til, at vi skal have et A-arbejdsmarked, det private arbejdsmarked, og et B-arbejdsmarked i den offentlige sektor. Det kommer vi til at slås rigtig meget med ved disse overenskomstforhandlinger.

Jeg er så overrasket over, at det ikke er den forrige regering, der har bragt det her på bane, men at det er den nye regering, der ønsker, at de offentlige ansatte altså ikke længere skal kunne følges med de privat ansatte.”