TV: Ungdomsbrandkorps stor succes

Århus Brandvæsen har siden december sidste år uddannet 50 unge brandkadetter. Formålet er at skabe bedre integration, bedre uddannelses-oplevelser og i sidste ende nye brandfolk.

Hver onsdag mødes mange unge brandkadetter fra Århus Ungdomsbrandkorps for at øve sig på Århus Brandvæsens Beredskabscenter Kirstineminde i Århus. De  er nemlig vilde med det nye brandkorps.

- Hver eneste gang jeg kommer, så er der nogle nye udfordringer, nye øvelser og nye prøver. Jeg er et rigtigt konkurrencemenneske, så jeg kan godt lide at få lov til at prøve tingene, siger den 20-årige kadet Nora Bokada.

Nora Bokada er en af de 50 brandkadetter, der siden december har gennemgået den nye brandkadetuddannelse til Ungdomsbrandkorpset. Et projekt for unge over 15 år fra boligkvarterer som blandt andet Gellerup og Bispehaven, og det har indtil videre været en stor succes, mener brandmand og tillidsmand Niels Larsen, der er med i projektet.

- Vi har nogen helt unikke muligheder for at omsætte teori til praksis på en spændende og interessant måde, fortæller Niels Larsen.

Århus Ungdomsbrandkorps er lavet i samarbejde med Jobcentret, Center 10 - Aarhus High School i Børn og Unge, HotSpotcentret i Socialforvaltningen, Aarhus TECH, Brabrand Boligforening, Østjysk Bolig og Aarhus Omegn, og der er flere formål.

Brandvæsnet vil gerne forbedre relationerne, så arbejdsforholdene på længere sigt kan blive forbedret i social belastede områder. Deltagerne skal have oplevelser der styrker sociale, faglige og personlige ressourcer og give dem motivation for uddannelse og beskæftigelse. Og så vil Århus Brandvæsen også gerne rekruttere flere rigtige brandmænd. Århus Kommune tilstræber nemlig, at personalesammensætning afspejler befolkningssammensætningen.

Projektet finansieres af Aarhus Kommunes innovationspulje til og med 2015.