Sundhed og Omsorgs iskolde sygefraværsindsats

Foto: Colourbox

Sundhed og Omsorgs iskolde sygefraværsindsats

Chefer og ledere i Århus Kommunes magistrat for Sundhed og Omsorg har en kynisk holdning til syge medarbejdere. Det afslører en PowerPoint fra et strategisk ledermøde. Klik på linket under artiklen og se PowerPointen ”Insisterende systematisk sygefraværsindsats”.

FOA Århus er kommet i besiddelse af en afslørende PowerPoint, der har titlen ” Insisterende systematisk sygefraværsindsats” og som blev brugt på et strategisk ledermøde i april. Dokumentet indeholder blandt andet forslag om at opsige syge tidligere, og at lederen tager med den syge til lægen.

-      Det er trist, at ledelsen har fokus på at presse de syge og ikke på at forbedre arbejdsmiljøet, mener formanden for FOA Århus Kirsten Normann Andersen.

Hun er dog ikke overrasket over dokumentet, da fagforeningen oplever, at syge medarbejdere bliver fyret tidligere for at få sygefraværet ned. En fyreseddel kan dog blive trukket tilbage, hvis den syge genoptager arbejdet, inden opsigelsesperioden udløber, og hvis ledelsen tror på at medarbejderen fremover vil være rask. På den måde sparer ledelsen også sygedage.

-      Men prisen for en pænere sygefraværsstatistik er jo så, at alvorligt syge mennesker nu også skal have en fyreseddel hængende over hovedet og kan blive presset på arbejde for tidligt. Det er helt urimeligt, siger Kirsten Normann Andersen.

Hun peger på, at også medarbejdere med få korte sygeperioder risikerer en fyreseddel, som ledelsen så vil overveje at trække tilbage, hvis medarbejderen helt kan undgå sygdom i opsigelsesperioden.

I den offentlige debat forsvarer Sundhed og Omsorg sig ofte med, at magistraten fyrer færre på grund af sygdom end tidligere, men den udvikling imponerer ikke nødvendigvis FOA Århus formanden.

-      Hvis prisen for at undgå fyresedlen er, at folk bliver så pressede, at de i flere uger eller måneder går helt eller halvsyge på arbejde, så er det en meget høj pris, mener hun.

Se PowerPointen ”Insisterende systematisk sygefraværsindsats” her.