TV: Fest og frustrationer 1. maj

Der var både glæde, solidaritet og traditioner til 1. maj hos FOA Århus, men der var også tydelige frustrationer blandt de mange tusinde deltagere, da statsminister Helle Thorning-Schmidt blev mødt med pibe- og fløjtekoncert på Tangkrogen i Århus.

Arbejdernes Internationale Kampdag begyndte fredeligt og hyggeligt, da FOA Århus traditionen tro bød på morgenmad og fællessang d. 1. maj kl. 9.00

Årets gæstetaler hos FOA Århus var formand for Århus Lærerforening Søren Aakjær, og han slog med syvtommersøm fast, at solidaritet og sammenhold blandt fagforeninger og medlemmer er mere nødvendigt nu end i mange år.

Også FOA Århus-formand Kirsten Normann Andersen holdt en tale, inden turen i fælles busser gik til Rådhuspladsen, hvor blandt andre LO formand Anders Munk havde ordet.

Derfra gik omkring 2000 mennesker i et demonstrationstog, der endte på Tangkrogen, hvor i alt omkring 10.000 demonstranter efterhånden samlede sig.

På Tangkrogen blev stemningen præget af mange deltageres frustrationer over regeringens politik, da statsminister Helle Thorning-Schmidt gik på talerstolen. Der var masser af sure smileys og bannere, som udtrykte utilfredshed, og statsministerens tale druknede fuldstændig i larmen fra hundredevis af fløjter.

FOA Århus havde via løbesedler opfordret deltagerne til at vende ryggen til regeringens politik, som afdelingen mener, at de borgerlige partier kan være misundelige over. Men FOA Århus mener ikke, at fløjte- og pibekoncerten skulle have overdøvet talen.

Heldigvis blev stemningen bedre resten af dagen, og der var masser af sjov for børn og hygge for de voksne. Mange gode traditioner blev holdt i hævd både udenfor og indenfor i FOA Århus telt, hvor medlemmerne naturligvis havde masser af tid til snak med både kollegaer og gæster.

FOA Århus pakkede kaffebordet i teltet ned kl. 16.30, men festen fortsatte videre på Tangkrogen i flere timer efter.

Hør talerne ved 1. maj arrangementet i FOA Århus
Formand for FOA Århus Kirsten Normannn Andersen