FOA: Gør op med de kommunale sparegrise

Nu må kommunernes spareri høre op, forlanger FOA. Forbundet indleder i dag sin kongres og søsætter samtidig sin nye kampagne om kommunale sparegrise.

"Spareiveren er i dag gået alt for vidt i landets kommuner. Nu må det høre op. Kommunekasserne er under dække af finanskrisen og konvergenskravene i EU i dag blevet til velpolstrede pengetanke, og det har aldrig været meningen," siger forbundsformand Dennis Kristensen fra FOA.

FOA starter i dag sin 3.ordinære kongres i Odense, og det er samtidig starten på FOAs kampagne om sparegrise i landets kommuner.

Kommunerne brugte i 2012 i følge Danmarks Statistik 7,9 milliarder kroner mindre på service og velfærd end den ellers stramme økonomiaftale med regeringen lagde op til. Tallet for 2011 sagde, at kommunerne brugte 7,0 mia. kr. mindre end regeringsaftalerne fastlagde.

"Derfor kan man med god grund kalde en lang række af landets kommuner for sparegrise. Der er over to år tale om cirka 15 milliarder kroner, der ikke gået til service og velfærd. Og for at gøre ondt værre, så er det sket i en periode, hvor kommunerne har fyret mange tusinder. Siden sidste kommunalvalg beskæftiger landets kommuner 35.000 færre i dag" siger Dennis Kristensen.

FOA har samlet en oversigt over de værste kommunale sparegrise på hjemmesiden www.foa.dk/sparegrise. Har kommunerne valgt at spare 1,50 kr. eller mere af hver 100 kroner, som kommunen har budgetlagt og krævet ind i skat, så kan de med god grund kaldes sparegrise, mener FOA.

Dennis Kristensen peger på, at konsekvenserne af det overdrevne spareri er dramatiske.

"Dels er tusinder blevet fyret, og dels er velfærden blevet skåret meget voldsomt for især ældre, børn og svage grupper. Den kommunale sparedille er med til at gøre krisen dybere og hårdere, og den er med til at udsætte væksten og muligheden for et nyt opsving i Danmark. Nogle gange beskyldes vi i fagbevægelsen for at ville bruge pengene to gange. Men det er der jo ikke tale om her. Der er tale om meget store milliardbeløb, som kommunerne allerede har opkrævet hos borgerne. Og som de har regeringen ord for, at de kan bruge. Det er uforståeligt så mange sparegrise, vi ser i dag," siger Dennis Kristensen.

FOAs kongres kan følges i dag fra kl. 9.00 på www.foa.dk/kongres