Kære sundhedsminister, finansminister og regionsformand!

De ansatte på sygehusene ønsker bedre styring af økonomien og stop for ned-skæringer på grund af dyr medicin. Sådan lyder et åbent brev fra Sygehussamarbejdet, som FOA er en del af.

Kære sundhedsminister Sophie Løhde, finansminister Claus Hjort Frederiksen og regionsformand Bent Hansen.

De ansatte på landets sygehuse vil gerne kvittere for regeringens udmelding om, at sundhedsvæsnet skal have et markant løft. Vi anerkender regeringens udmeldinger om, at alle borgere skal sikres lige adgang til selv de dyreste behandlinger og nyeste medicin, og vi bakker op om regionernes visioner om Borgernes Sundhedsvæsen.

Forhandlingerne om regionernes økonomi skal snart afsluttes. For at medarbejderne kan levere den bedste behandling, skal den kommende økonomiaftale sikres langsigtede og holdbare arbejdsvilkår.

Det vil være udtryk for manglende politisk ansvar for sundhedsvæsnet, hvis der indgås en ny økonomiaftale, hvor der ikke er taget højde for, hvordan stigende medicinudgifter skal betales.

Konsekvensen vil være, at sygehusene bliver nødt til at afskedige medarbejdere for at betale for ny medicin og nye behandlinger. Det hænger ikke sammen, at man fjerner de medarbejdere, som skal stå for de nye behandlinger.

For at vores ledere og medarbejdere skal kunne leve op til de politiske løfter og løse deres opgaver, er der brug for et træfsikkert økonomisk styringssystem, hvor vi undgår, at de stadig stigende udgifter til medicin, skal betales af midlerne, der er afsat til den ordinære sygehusdrift.

Organisationerne vil derfor opfordre parterne i økonomiforhandlingerne til at aftale et styringssystem, så økonomien ikke løber løbsk begrundet i stigende medicinudgifter.

Med et nyt styringssystem skal ledere og medarbejdere i regionerne have de nødvendige rammer til at løse deres opgaver, uden at komme i klemme mellem borgernes ret til sundhed i top og de stadig stigende udgifter til medicin og behandlinger.

Vi peger på, at der indgås en økonomiaftale, hvor udgiften til medicin og behandlingsudstyr isoleres fra den almindelige sygehusøkonomi. Og vi foreslår, at der indgås flerårige økonomiaftaler, der kan sikre stabilitet på sygehusene.

Der bør igangsættes et sideløbende arbejde med udvikling af et tidssvarende nyt økonomisk styringsværktøj, der kan sikre en kontinuerlig sygehusdrift, som ikke hæmmer – eller direkte forhindrer det fortsatte arbejde med kvalitet og udvikling på sygehusene.

Sygehussamarbejdet

Karen Stæhr, sektorformand i FOA