Nye konsulentfirmaer skal hjælpe Corydon med udlicitering

Finansministeriet har netop offentliggjort, at det ikke bliver konsulentvirksomheden McKinsey, men i stedet Rambøll og Quartz+Co, der skal stå for at komme med konkrete bud på, hvilke velfærdsområder, der kan udliciteres. FOA frygter, at især ældreplejen og børneområdet vil blive udsat for forringelser, hvis private firmaer tager over.

”Det her ligner jo en bunden opgave som finansministeren nu har sat konsulentfirmaerne til at udføre. Langt mere offentlig velfærd skal over på private hænder, så konkurrencestaten for alvor kan blive effektueret. Det er dybt bekymrende, for der er intet, som helst, der peger på, at private leverandører giver bedre og billigere velfærd. Men lur mig om det ikke ender med klare anbefalinger af udlicitering af velfærd,” siger Dennis Kristensen, formand for FOA. Og han fortsætter:

”Forestillingen om, at private er mere effektive til stort set alting er forkert, og det efterhånden trættende, at offentligt ansatte, som leverer en kæmpe velfærdsindsats hver dag, skal nedgøres.”

Privat rengøring endt med forringelser

Formanden for FOA påpeger, at flere kommuner har massive problemer med rengøring på skoler og institutioner efter, at de har udliciteret rengøringen til private firmaer.

”Listen af kommuner, som oplever ussel rengøring fra private firmaer bliver bare længere og længere. Aarhus, Viborg, København og Struer har alle sammen oplevet markante forringelser. Og det er ikke så underligt, for de private firmaer dumper prisen, så de kan vinde udbuddet, og så kan de efterfølgende ikke levere den service, de har lovet. Det går så ud over børnene og andre brugere, som må benytte uhumske toiletter og beskidte klasseværelser,” siger Dennis Kristensen.

Rydder op
Han henviser også til, at private firmaer i ældreplejen er med til at skabe usikkerhed for borgere og medarbejdere.

”Der er gang i kannibalismen på markedet, og meget store private firmaer æder små og mellemstore firmaer. Og vi har set en del konkurser på det seneste, og der vil komme mange flere. Og hver gang skal det offentlige rydde op, og sikrer at de ældre får den nødvendige hjælp,” siger Dennis Kristensen og fortsætter:

”Jeg frygter helt klart, at den nye analyse vil udsætte ældreplejen og børneområdet for endnu mere konkurrence, og det bliver ikke på kvalitet, men på pris.”

Det var egentlig konsulentfirmaet McKinsey, som havde vundet opgaven med at lave en udliciteringsanalyse, men i februar besluttede Finansministeriet at genudbyde opgaven, fordi tidsrammen ville blive udvidet. Ifølge Finansministeriet forventer man, at Rambøll og Quartz+Co kommer med den færdige analyse med udgangen af august 2014.