FOA varsler blokade på Lolland og Falster

FOA har i dag varslet konflikt og blokade fra 1. december 2014 mod frit valgs firmaet Lev Vel i Nakskov. Lev Vel leverer praktisk hjælp og personlig pleje til flere hundreder ældre på Lolland og Falster.

Strejken og blokaden indebærer, at ingen medlemmer af FOA kan arbejde eller søge arbejde hos Lev Vel. Samtidig anmoder FOA efter sædvanlig arbejdsretlig praksis LO og LO´s medlemsorganisationer om iværksættelse af sympatikonflikt mod virksomheden, så virksomheden ikke kan modtage leverancer og service.

FOA har gennem lang tid forsøgt at indgå en overenskomst for social- og sundhedspersonale med virksomheden på samme måde som hos stribevis af andre frit valgs virksomheder. Men gennem en række møder har virksomheden tilkendegivet, at man principielt ikke ønsker overenskomster, fordi det gør det umuligt at drive en fleksibel virksomhed. Senest har virksomhedens advokat nu meddelt FOA, at virksomheden agter at tegne overenskomst til anden side.

”Det er et usmageligt dobbeltspil, som vi har været vidne til med virksomheden. Først siger man, at overenskomster ikke passer til virksomheden. Men nu har man fundet en, der øjensynligt er klart billigere end FOAs. Det er selvfølgelig en meget principiel sag for os,” siger formand Dennis Kristensen.

FOA beklager, at ældre i Guldborgsund og Lolland nu inddrages i striden mellem FOA og virksomheden.

“Jeg er ærgerlig over, at det er nødvendigt at skride til konflikt for at opnå samme vilkår, som er gældende hos andre private leverandører af ældrepleje og i kommunernes egen ældrepleje. Men nu må vi altså følge de fagretlige spilleregler. Det er lige efter bogen”, siger Dennis Kristensen.

Virksomheden har i forhandlingerne med FOA også anført, at ingen ansatte ønsker overenskomst med FOA.

”Vi kan se, at FOAs medlemstal ved virksomheden har været faldende i modsætning til de overenskomstdækkede frit valgs-virksomheder landet over. Og vi kan se, at det er påfaldende få FOA-medlemmer, der bliver nyansat i virksomheden. Vi har også set, at nogle ansatte har meldt sig ud af FOA efter rådgivning fra ledelsen i virksomheden. Det er naturligvis de ansattes eget og frie valg. Men det rejser også en mistanke om, at virksomheden handler i strid med den arbejdsretslige tradition, der ikke accepterer organisationsfjendtlige handlinger. Denne vinkel vil vi nu undersøge nærmere,” siger Dennis Kristensen, der pointerer at FOA fortsat har en række medlemmer beskæftiget i virksomheden.

”Det ændrer ikke ved, at vi ikke accepterer denne her form for social dumping. Det kan ikke være rigtigt, at skatteyderkroner skal bruges til at understøtte social dumping,” siger Dennis Kristensen. Han håber, at Lev Vel benytter tiden frem til konfliktens iværksættelse til at besinde sig, og vælge at følge øvrige private leverandører af ældrepleje og indgå overenskomst med FOA.