FOA roser banebrydende forskning om udlicitering

Forskere fra landets universiteter går nu sammen i Danmarkshistoriens hidtil største forskningsprojekt, der skal belyse erfaringerne med konkurrenceudsættelse af velfærdsopgaver. FOA glæder sig over initiativet, men kritiserer samtidig Produktivitetskommissionen for at have anbefalet udlicitering af stort set alt velfærd uden at have dokumentation for, om det virker.

”Det er rigtig godt, at vi nu får solid og uafhængig forskning på udlicitering af velfærden. For de såkaldte eksperter i Produktivitetskommissionen ser ud til at have været på en bunden opgave og har valgt at lukke øjnene for alle de dårlige eksempler med udlicitering, som vi har herhjemme. Og jeg vil ikke acceptere, at kommissionen gambler med vores fælles velfærd på et fejlagtigt grundlag,” siger Dennis Kristensen, formand for FOA, der også ser forskningsprojektet som et modspil til finansministerens kommende konsulentundersøgelse af mulighederne for at udlicitere mere velfærd.

Da Produktivitetskommissionen fremlagde sin slutrapport mandag lød en af anbefalingerne, at det offentlige skal konkurrenceudsætte alle velfærdsopgaver, som egner sig til det. Men der er meget lidt viden om, hvorvidt udlicitering faktisk fører til lavere pris eller bedre kvalitet. Det skal det nye projekt med forskere fra blandt andet Roskilde Universitet, CBS og Københavns Universitet råde bod på.

”Når forskerne er færdige med deres projekt, så er vi forhåbentlig meget klogere på, hvordan udlicitering påvirker kvaliteten i ydelserne. Og når der bliver talt om, at private firmaer skal overtage opgaver i ældreplejen og på børneområdet, så er det mindste, vi kan gøre da at finde ud af, hvilke konsekvenser det får for de mennesker, inden der bliver truffet overilede beslutninger,” siger Dennis Kristensen, formand for FOA.

Det nye forskningsprojekt vil blive ledet af professor Jacob Torfing og lektor Ole Helby Petersen begge fra Roskilde Universitet. Projektet er støttet af FTF, 3F, Dansk Sygeplejeråd, RUC, BUPL, FOA, Socialpædagogerne og De Kommunale Chefforeninger. Der planlægges i alt 11 del-analyser, og de første resultater offentliggøres i efteråret 2014.