Efter ni år: Sagen fra Fælledgården er nu slut

Efter mere end ni års retligt tovtrækkeri er sagen om skjult kamera på plejecenteret Fælledgården i København nu endelig forbi. Landsrettens afgørelse i sagen har været anket til Højesteret af de dømte journalister, og Højesteret havde berammet retsmøde til i dag. Men i sidste øjeblik har journalisterne nu valgt at droppe sagen.

Dermed er sidste punktum i sagen sat efter ni år og ni måneder. Journalisterne fra det daværende produktionsselskab Bastard Film har fået kritik i Pressenævnet. De er blevet dømt i byretten. Og de er blevet dømt i landsretten. Fire ansatte FOA-medlemmer har fået erstatning. Daværende beboere på Fælledgården har også fået erstatning.

”Det har godt nok taget tid. Men udgangen på sagen er vi glade for. Der er nu en klar retspraksis for, at man ikke kan trænge ind hvor som helst i den offentlige sektor og filme hvem som helst. Og de ansatte har nogle grundlæggende rettigheder om retten til genmæle og til anonymitet,” siger FOAs formand Dennis Kristensen.

Det daværende Bastard Film optog i næsten to måneder med skjult kamera hverdagsscener fra plejecenteret Fælledgården fra december 2005. Programmet blev bragt i Danmarks Radio den 21. maj 2006 med voldsomme anklager om omsorgssvigt mod flere ansatte, der kunne genkendes på TV-billederne. Afdækningen af begivenhedsforløbet efterfølgende i byretten og landsretten har vist, at nogle af scenerne var konstruerede – og at konklusionerne på den baggrund var forkerte.

FOA er overbevist om, at Danmarks Radio også ville være blevet dømt, hvis denne del af sagen ikke var blevet forældet på grund af udpræget langsommelighed hos anklagemyndigheden.

”Det var Danmarks Radio, der viste optagelserne i maj 2006 – men bortset fra kritikken fra Pressenævnet, så er de gået helt fri. Jeg synes – nu hvor sagen er endegyldig slut – at Danmarks Radio burde give sin uforbeholdne undskyldning til ansatte og beboere på Fælledgården. Sagen har været utrolig belastende for de involverede. Det ville kun være værdigt, hvis institutionen erkendte sine fejl og sit klare medansvar for at vise ulovlighederne,” siger Dennis Kristensen.

Han peger også på, at mediebranchen burde tage initiativ til at udvide de presseetiske regler, så medarbejdere og borgeres retssikkerhed bliver klarere.

De ansatte har i fælledgårdssagen fået erstatninger op til 20.000 kr. Beboerne op til 50.000 kroner. Og journalisterne er idømt dagbøder og har skullet betale en del af FOAs sagsomkostninger i sagen.