FOA: Det går den gale vej med uddannelsen på børneområdet

Den treårige pædagogiske assistent-uddannelse risikerer at blive ødelagt. Imens er der kolossalt behov for at øge fagligheden på det pædagogiske område, advarer FOA.

Cirka 40.000 medarbejdere på det pædagogiske område har ikke en relevant faglig uddannelse, hvilket svarer til knap halvdelen af de ansatte på området. 
 
Uddannelse er vejen frem, siger alle. Men virkeligheden er, at vi bevæger os i den forkerte retning, advarer forbundssekretær i FOA Nanna Højlund. 
 
I forbindelse med aftalerne om kommunernes økonomi for 2016, er der fremkommet ønsker om at skære kraftigt i antallet af pladser til den treårige pædagogiske assistent-uddannelse. 
 
”Det vil være et stort tilbageslag for fagligheden på det pædagogiske område og for regeringens ønske om, at 95 procent af en årgang skal have en ungdomsuddannelse,” siger Nanna Højlund. 
 
Hun mener, at modviljen mod de pædagogiske assistenter bygger på manglende viden om den relativt nye uddannelse. 
 
Uddannelsen tager tre år og halvanden måned at gennemføre. Den er tilrettelagt i enighed af KL og FOA som en faglig solid erhvervsuddannelse inden for det pædagogiske område med både et teoretisk og praktisk aspekt. 
 
Sidste år søgte mere end 8.000 ind på uddannelsen, mens knap 1.600 blev optaget. 80 procent blev altså afvist, hvilket ifølge Nanna Højlund er et tegn på et højt niveau. 
 
”Det er engagerede og kompetente folk, der kommer gennem nåleøjet. Samtidig er 80 procent under 25 år. Derfor er uddannelsen særdeles vigtig i forhold til at få unge i gang med en uddannelse,” siger Nanna Højlund. 
 
Hun håber, at regeringen i sidste ende vil prioritere mere faglighed og sikre, at den pædagogiske assistent-uddannelse fortsat består. 
 
”Det er behov for visioner i forhold til at øge fagligheden på daginstitutionsområdet, i dagplejen og på det specialiserede socialområde. Forsvinder uddannelsen er vi slået flere år tilbage. Alle ved, at uddannelse er afgørende for kvaliteten af vores daginstitutioner. Det her er et af de redskaber, vi skal anvende,” siger Nanna Højlund.