FOA: Ingen luksus men et vigtigt fokus på velfærd

Forskellen mellem nulvækst og vækst trækkes op i regeringens nye udspil. Det er afgørende, at der tilføres ekstra penge til velfærd i de kommende år, mener FOA.

Det er ingen luksus-pakke, regeringen i dag diskede op med. Men det er langt at foretrække fra nulvækst, der vil rive tæppet væk under dansk velfærd.

Det mener FOAs forbundsformand, Dennis Kristensen.

”Regeringens udspil illustrerer forskellen mellem nulvækst og vækst. Vi bliver ældre, og medicin bliver dyrere. Derfor er det nødvendigt at afsætte ekstra midler til velfærden, hvis den ikke skal forringes år for år,” siger han.

Regeringen vil hvert år øge det offentlige forbrug med i gennemsnit tre milliarder kroner i forhold til året før frem mod 2020. Dermed vil det offentlige forbrug i 2020 være cirka 15 milliarder kroner højere end i dag.

Af de samlede 15 milliarder kroner ekstra i 2020, skal seks milliarder kroner gå til sundhed og ældre. Det er et tal, der nogenlunde svarer til det, man også har set afsat til sundhed ved de seneste års økonomiaftaler.

Med det i baghovedet peger Dennis Kristensen på, at træerne ikke vokser ind i himlen:

”Vi ved allerede, at mange kommuner budgetterer med besparelser på fx ældreområdet næste år. Samtidig melder regionerne, at de skal spare trecifrede millionbeløb næste år. Man kan stilfærdigt spørge, om det her så er nok?”

”Jeg er desværre bange for, at ældreområdet blot fremskrives med det voksende antal ældre, men at udspillet ikke betyder genopretning i forhold til den hastigt stigende udfordring med demens, det store fald på 5,5 millioner årlige hjemmehjælpstimer og den stadig mere udbredte praksis med alene-arbejde om natten på plejecentre," fortsætter Dennis Kristensen.

Ifølge regeringens tal betyder deres vækstmodel, at der i 2020 er råd til cirka 7.000 flere offentligt ansatte, hvorimod et udgiftstop som følge af Venstres nulvækst-model ville betyde cirka 14.000 færre offentligt ansatte.

Det skal sættes op i mod, at antallet af offentligt ansatte i perioden 4. kvartal af 2011 til 4. kvartal af 2014 faldt med 6.338 ifølge Danmarks Statistik.