FOA: Lav lovgivningen om privat børnepasning om

Politikerne bør ændre lovgivningen, så private firmaer som Alleris ikke kan tjene styrtende på børnepasning, ligesom de gør på ældrepleje. Det mener FOA.

DR dokumenterede i går, at ældreplejen flere steder er overladt til store kapitalfonde, der ikke betaler skat i Danmark. Det samme kan let ske inden for børnepasningen, og FOA opfordrer derfor politikerne til at ændre lovgivningen, så virksomheder som Alleris ikke kan tjene store summer på drift af daginstitutioner.

”Det ærgrer mange politikere, at man dummede sig ved salget af TDC, Københavns Lufthavn og DONG. Og mange er kede af, at ældreplejen flere steder er givet til kapitalfonde, der ikke betaler skat. Men det er lidt sent at ærgre sig. På daginstitutionsområdet, derimod, kan regeringen endnu nå at handle, inden de samme kapitalfonde rykker ind, lige som de allerede har gjort i Sverige og Norge,” siger Jakob Sølvhøj, formand for FOAs pædagogiske sektor.

Som lovgivningen er skruet sammen i dag er der ikke noget til hinder for, at private virksomheder eller kapitalfonde opretter daginstitutioner og trække profit ud af dem. Det er sådan det foregår i både Sverige og Norge, hvor virksomheder i samme koncern som Alleris, tjener mange penge på børnepasning.

”Fortrydelse og bortforklaringer om 5-10 år kan vi ikke bruge til noget. Lovgivningen skal ændres nu, hvis ikke vi vil se samme billede som i de andre nordiske lande,” siger Jakob Sølvhøj.

En undersøgelse, foretaget af Bureau 2000, viser, at antallet af private institutioner på børneområdet i Danmark er mere end fordoblet siden 2007 og antallet af børn, der passes i private institutioner er steget fra 6820 til 18.281 i perioden 2007-2014.