Pressemeddelelse

FOA: Hovedløs kontrol stjæler tid fra Fru Jensen

Mere tillid til de offentligt ansattes faglighed er afgørende. Der er kvalitet og tid at hente ved at droppe meningsløse kontrolopgaver, mener FOA.

I går talte flere partiledere ved partilederrunderne om mere tillid for de offentligt ansatte, så medarbejderne kunne bruge deres dyrebare tid på at hjælpe borgerne i stedet for at udføre meningsløs dokumentation.

 

Det er der kraftigt behov for, siger forbundsformanden i FOA, Dennis Kristensen. Hvis den offentlige sektor skal imødegå de store udfordringer med eksempelvis flere ældre, skal mere tillid til medarbejdernes faglige dømmekraft erstatte kontrol og dokumentation.

 

”Der er kvalitet og tid at hente, hvis de ansatte i højere grad kan få lov til at bruge deres faglighed, når de er på arbejde, i stedet for den meningsløse dokumentation, mange er tvunget til at udføre. Hvis det ikke kan forsvares, bør det fjernes,” siger Dennis Kristensen.

 

Arbejde med mennesker kan ikke sættes ind i et regneark, siger han. Det kræver faglighed, erfaring, viden og plads til det faglige skøn, når borgeren mødes ansigt til ansigt af social- og sundhedsassistenten, pædagogmedhjælperen og dagplejeren.

 

FOAs medlemmer bruger i gennemsnit 37 minutter på dokumentation og registrering om dagen. Samlet oplever to ud af tre medlemmer, at de i dag bruger mere tid på dokumentation end for to år siden. Det viser en aktuel undersøgelse blandt 2.027 FOA-medlemmer.

 

Og det er langt fra al dokumentation, der giver mening, påpeger forbundsformanden.

 

I hjemmeplejen er det lykkes at vende udviklingen. Hvor FOAs medlemmer, der arbejder i hjemmeplejen, i gennemsnit brugte 39 minutter om dagen på dokumentation i 2009, så brugte de i 2014 32 minutter.

 

Årsagen er sandsynligvis, at man i 2012 ændrede reglerne, så kommunerne ikke længere behøver at tidsregistrere for at beregne timepriser på ældreområdet.

 

”Vi har brug for, at de ansatte i velfærd og service får ret og pligt til at udfordre regler, der ikke umiddelbart giver mening,” siger Dennis Kristensen, der ser en fælles løsning på problemet:

 

”Reel tillid til de ansatte bør blive et af omdrejningspunkterne i en trepartsaftale mellem Christiansborg, kommuner og regioner og faglige organisationer om udvikling af den offentlige sektor og løsning af de kommende års ganske betydelige udfordringer til velfærd og service."