Endnu en plejekonkurs – nu i Odense

Så blev det de ældre i Odenses tur til at se langt efter deres private hjemmepleje. Firmaet IdéRent ApS har indgivet konkursbegæring ved skifteretten i Odense og knap 60 FOA-medlemmer mister deres job. Situationen er fuldstændig uholdbar, mener FOA.

630 borgere i Odense skal meget snart vænne sig til nye ansigter, når hjemmeplejen kommer på besøg. De modtog nemlig alle hjælp fra det private plejefirma IdéRent ApS, men firmaet er gået konkurs og al drift ophører den 6. april kl. 23.00.

Firmaet leverede både praktisk hjælp og personlig pleje, og for de 380 Odense-borgere, der fik praktisk bistand fra firmaet er situationen helt akut. De opgaver ophørte firmaet nemlig med at udføre allerede i fredags.

”Antallet af konkurser blandt private plejefirmaer nærmer sig et farceagtigt niveau, og hver gang lander sorteper det samme sted, nemlig hos borgere og ansatte, og i sidste ende hos kommunerne og deres ansatte, der skal rydde op efter konkursen” udtaler Dennis Kristensen, forbundsformand for FOA.

Nogle af de over 140 ansatte i IdéRent ApS skal fortsat møde på arbejde som planlagt indtil d. 6/4, og derefter overtager Odense kommune plejeopgaverne, men alle ansatte står uden lønudbetaling for marts måned og går en usikker fremtid i møde.

Konkursen er kun den seneste i en længere række af konkurser blandt private hjemmeplejefirmaer. For to uger siden var det firmaet Kærkommen, der leverede ydelser til godt 2000 borgere i København, Aalborg og en række andre kommuner, der måtte dreje nøglen om. Ugen før handlede det om Danske Plejeservice, og endnu før det var der konkurser blandt leverandører i Esbjerg, Kolding – og i Odense.

”Kommunerne må simpelthen stramme op på det her – situationen er fuldstændig uholdbar. De forholdsvis få kroner, der kan spares ved at udlicitere hjemmeplejeopgaverne står slet, slet ikke mål med den usikkerhed, der rammer de ældre, når firmaerne går ned,” siger Dennis Kristensen.