FOA: Sygedagpengereformens ulighed må stoppes

FOA-medlemmet Søren Hedegaard flyttede 20 km. fra Thisted til Struer. Det blev han ikke rask af, men Struer kommune fjernede alligevel hans sygedagpenge. Uligheden som følger af sygedagpengereformen fra 2014 må stoppes nu, mener FOA.

Fagbladet FOA kan i dag fortælle om den vestjyske Sosu -hjælper Søren Hedegaard. Han flyttede 1. juni fra Thisted til Struer kommune for at komme tættere på sin mor og  omgangskreds. En ret kort distance på landkortet, men åbenbart en ret lang rejse, når det gælder rettigheder. Struer kommune mener nemlig ikke, at Søren Hedegaard har ret til sygedagpenge i Struer, som han havde det i Thisted. I stedet skal han på et ”jobafklaringsforløb” til en langt lavere ydelse, selvom Struer kommune er helt med på, at Søren Hedegaard er alt for syg til at arbejde lige nu.

”Søren Hedegaards situation er desværre langt fra enestående, og viser tydeligt, at sygedagpengereformen fra sidste år skaber urimelig ulighed mellem borgere i forskellige kommuner i Danmark. Det kan jo ikke være rigtigt, at man som borger ikke kan regne med, at de offentlige ydelser, man har krav på i en kommune, flytter med, hvis man flytter til en anden kommune,” udtaler Mona Striib, næstformand i FOA.

FOAs lokale afdelinger rundt omkring i landet melder løbende om nye sager, hvor syge medlemmer har oplevet enten helt at miste sygedagpengene, selvom de stadig er syge eller at blive sat på den lave jobafklarings/ressourceforløbsydelse, selvom de stadig er for syge til at arbejde.

”Naturligvis skal man have sygedagpenge, hvis man er for syg til at klare et fuldtidsjob. Har man en permanent lidelse, må løsningen være et job på særlige vilkår som f. eks. et skånejob eller et fleksjob, og ultimativt er løsningen jo en førtidspension, hvis der ikke er nogen mulighed for et job overhovedet,” siger Mona Striib og fortsætter:

”Vi kan ikke tillade, at der går kassetænkning i de forskellige ydelser til syge medborgere ude i kommunerne. Det kan ikke være meningen, at kommunerne kan parkere brogere, der ikke er medicinsk udredt på den lavere ydelse, der er knyttet til et jobafklaringsforløb – hvordan skal man kunne afklare mulighederne for et job, når borgerens helbredstilstand endnu ikke er klarlagt?”

FOA lancerede mandag i denne uge et omfattende ulighedsudspil med over 50 konkrete forslag til at modvirke ulighed i Danmark. Udspillet indeholder blandt andet nedenstående tre forslag til at rette op på den ulighed, som sygedagpengereformen fra 2014 har medført.

1. De, der er for raske til at modtage sygedagpenge og for syge til at modtage dagpenge, bør sikres en ydelse, så de ikke risikerer at falde helt ud af forsørgelses¬systemet. Det er i samfundets interesse at bevare fokus på en indsats, der sikrer en afklaring for den enkelte og dermed en plads på arbejdsmarkedet.

2. Sygedagpengene bør kun kunne ophøre, hvis en person kan genoptage hidtidig beskæftigelse eller stå fuldt til rådighed for arbejdsmarkedet så personen kan mod¬tage arbejdsløshedsdagpenge.

3.  Med sygedagpengereformen fra juli 2014 opstod der et hul i lov¬givningen, så man mister retten til sygedagpenge ved gensyge¬melding efter 22 ugers sygdom. Sygedagpengene bør være fleksible, så det er muligt at få ret til sygedagpenge, hvis man gensygemeldes fremfor den lave ressourceforløbsydelse, som det med ændringen blev muligt at få.