Mindre tids-tyranni i hjemmeplejen

I flere kommuner kan medarbejderne i hjemmeplejen nu slippe for at registrere tidsforbruget ved hvert enkelt besøg. Glædeligt, mener FOA.

Tjek ind når du kommer, og tjek ud når du går. Den situation slipper stadig flere ansatte i hjemmeplejen for. I 2007 skulle 40 procent af FOAs medlemmer registrere tidsforbruget ved hvert enkelt besøg i hjemmeplejen. I dag gælder det kun for 21 procent. Det går den rigtige vej, mener Karen Stæhr, som er formand for FOAs social- og sundhedssektor.

”Det ser ud til, at flere og flere kommuner nu endelig ser fornuften i det, som FOA har sagt i flere år. Nemlig at kommunerne skal lade medarbejderne i ældreplejen smide stopuret og i stedet give plads til, at personalet kan bruge deres faglighed,” siger Karen Stæhr.

Det er ikke kun personalet, der melder om mindre tidsregistrering. De kommunale ældrechefer bekræfter faldet i tidsregistreringerne i en rundspørge, som FOA har foretaget.

Nogle kommuner er desuden gået væk fra at opmåle alle ydelser til de ældre i et bestemt antal minutter pr. ydelse. Knapt halvdelen af kommunerne tildeler i stedet de ældre ydelserne i form af ”pakker”.

”Når alle ydelser til de ældre ikke er målt op i 5 minutter til støttestrømper og 2 minutter til medicingivning, bliver det op til medarbejderne at vurdere, hvor lang tid de har til de enkelte opgaver. Derfor er det afgørende, at både politikere og ledelsen viser tillid til, at medarbejderne med deres faglighed og kompetencer i samarbejde med borgeren kan tilrettelægge hjælpen,” siger Karen Stæhr.

Der er dog stadig kommuner, der fortsat måler alt i minutter og også registrerer alt ned til mindste detalje.

”Kommunerne burde indgå samarbejde og vidensdele på tværs af kommunegrænser, så de kommuner, der hænger fast i registrering, kan lære og komme videre til gavn for både medarbejdere og borgere,” siger Karen Stæhr.