Kommuner brugte 2,3 milliarder mindre i 2014 end de burde

Ny analyse: Danskerne gik glip af velfærd for 2,3 milliarder kroner i 2014.

Omkring 2,3 milliarder kroner. Så meget har kommunerne brugt mindre, end de havde budgetteret med i 2014. Det viser en analyse af de foreløbige regnskabstal. Det massive underforbrug er ensbetydende med et stort tab af job og yderligere udhuling af den velfærd, danskerne var stillet i udsigt.

Sådan advarer FOA sammen med HK Kommunal, Dansk Socialrådgiverforening, Danmarks Lærerforening, BUPL og Dansk Magisterforening, der er sammen om analysen af de kommunale serviceudgifter.

”Endnu en gang må vi konstatere, at kommunerne bruger væsentlig mindre, end de har lov til. Det er dybt deprimerende. Bag de mange nuller ligger tabte job og forringet velfærd. Politikerne bør droppe skrappe sanktioner, der får kommunerne til at underforbruge. Kommunerne har til fulde bevist, at de kan styre deres udgifter,” siger Dennis Kristensen, forbundsformand i FOA.

Underforbruget svarer til cirka en pct. af servicerammen, og betyder omkring 4.000-5.000 færre beskæftigede, end der var mulighed for. Selv om underforbruget for 2014 er mindre end tidligere år, lander det stadig på omkring 2,3 milliarder kroner.

Det kan skade det økonomiske opsving, der fortsat er skrøbeligt, og er desværre en forlængelse af de massive nedskæringer, som den offentlige sektor har oplevet gennem de seneste år.

Årsagen til underforbruget er blandt andet, at kommunerne er underlagt skrappe økonomiske sanktioner for at overskride servicerammen. Kommunerne bruger altså mindre, end de må, af frygt for straf.