Offentlige ansatte glade for natarbejde, men

Offentlige ansatte vil gerne arbejde om natten, men natarbejdet skal planlægges ordentligt, give afspadsering og aflønnes. Regeringen leger derfor med ilden, når den lægger op til at forringe arbejdstidsreglerne. Det mener FOA på baggrund af ny undersøgelse.

Pædagoger, SOSU’er og sygeplejersker på landets døgninstitutioner er positive over for at arbejde på de tidspunkter af døgnet, hvor resten af samfundet holder fri. Det viser en ny undersøgelse, som Det nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning (Kora) har foretaget.

FOA har været medbestiller af undersøgelsen, og Dennis Kristensen, formand for FOA, genkender den positive indstilling over for natarbejde.

”Det er også det, vi hører fra vores medlemmer. De vil rigtig gerne arbejde om natten og melder sig frivilligt til de skæve vagter”, siger han, men tilføjer:

”Til gengæld ved vi også fra vores medlemmer, at de forventer at få kompensation i form af nattillæg og afspadsering, så de får mulighed for at være sammen med familien på andre tidspunkter.”

Dennis Kristensen advarer derfor regeringen mod at forringe arbejdstidsreglerne.

”Regeringen har varslet, at den ønsker at modernisere den offentlige sektor og spare 12 milliarder kroner – blandt andet ved at forringe arbejdstidsreglerne, så ansatte får kortere varsel ved ændring af vagtplaner, mindre afspadsering og mindre tillæg”, siger han og fortsætter:

”Men regeringen leger med ilden. Hvis den forringer arbejdstidsreglerne, vil vores medlemmer ikke i det samme omfang, vi ser i dag, tage natarbejde. Man kan derfor spørge sig selv, hvor effektiv den offentlige sektor så vil være.”

22 procent af de adspurgte i undersøgelsen svarer da også, at de er utilfredse med pludselige ændringer i vagtplanen.

”Vi så under de forrige overenskomster, hvordan arbejdsgiverne prøvede at presse de ansatte på arbejdstidsreglerne – lærerkonflikten handlede blandt andet om varslingsreglerne ved ændringer af vagtplaner. Jeg synes derfor, at denne undersøgelse viser, at de offentlige ansatte er villige til at arbejde, hvor vi andre sover, men deres velvillighed afhænger selvfølgelig af, at deres indsats bliver honoreret.”