Barsel: FOA overvejer retssag om ligebehandling

Regeringens forslag om en fadercheck til barslende fædre er diskrimination af kvinderne. Det mener FOA, der nu overvejer at klage til Ligebehandlingsnævnet.

”Formelt set taler det nye lovforslag om at tilgodese den forælder, der tager mindst barsel. Det vil i praksis altid være faren. Og enhver kan jo se, at det ikke er lige behandling, når faren får 100 kroner skattefri i bonus hver dag,” siger Dennis Kristensen, formand for FOA.

”Vi kender godt til begrebet om positiv særbehandling, som kan være yderst fornuftigt, men det gives altid til den svageste gruppe, og det kan man ikke kalde mændene i denne her situation”, mener Dennis Kristensen.

FOA agter nu at få en juridisk vurdering af regeringens nye forslag med henblik på en kommende sag ved Ligebehandlingsnævnet.

”Tal fra EU viser, at uligelønnen i Danmark er på 17,7 procent. Forskellen i mænd og kvinders fravær i forhold til barsel, børnepasning og børns sygdom bliver også ofte fremhævet som en årsag til en del af lønforskellen mellem mænd og kvinder. Derfor er barselsorlov til mænd også en indsats for ligeløn på den lange bane,” siger han.

FOA mener, at regeringen påny begår et fundamentalt løftebrud.

"Jeg synes efterhånden, at der er tale om en trend: Løfterne om opstramninger gennemføres fuldt ud, mens løfterne om forbedringer droppes. Det er sørgeligt. Det er i orden at blive klogere, men dette ubegavede forslag løser nærmest ingenting. Det er også en anelse provokerende for de mange kvinder, der tager barslen på dagpenge, at regeringen nu vil udstede en fadercheck, ” siger Dennis Kristensen.